Nybohovshissen har stått still 60 gånger i år

Hissen på Nybohovsbacken har stått stilla 60 gånger i år. Nu står den still igen.
Bibbi Andersson och Hodzic Nedzad åker ersättningstaxi nerför backen.
Hissen mellan Liljeholmen och Nybohovsbacken har varit ur funktion 60 gånger i år. Men en lösning dröjer – anbudet som kom in under SL:s upphandling blev alldeles för dyrt.

Nybohovshissen, eller klumpen som den också kallas, är ett riktigt sorgebarn. Hissen är en bergbana och går mellan Liljeholmens tunnelbana och Nybohovsbacken. När den fungerar. I år har den stått stilla ett 60-tal gånger, enligt SL.

Sedan någon vecka är hissen avstängd och ska vara det till den 31 oktober. Under tiden ersätts hissen av en stor taxi som kör upp och ner för backen på dagarna.

84-åriga Bibbi Andersson bor på Nybohovsbacken. När Mitt i träffar henne har hon bråttom till vårdcentralen. Hon får hjälp in i taxin av chauffören.

– Förra gången ramlade jag när jag skulle gå ut, berättar hon.

Hissen på Nybohovsbacken har stått stilla 60 gånger i år. Nu står den still igen.

Bibbi Andersson får hjälp ut ur taxibussen av chauffören Necati Orhan. Foto: Anna Z Ek

Att hissen inte fungerar är ett stort problem för henne. Hon har svårt att gå på grund av ett ben.

– Jag har bott här sedan 1961. SL sköter det urdåligt! Du ser ju hur många som sitter här, säger Bibbi Andersson och slår ut med armarna i den fullsatta bilen.

Dålig information om stoppen

Hon tycker också att informationen är för dålig. Uppe på torget i Nybohov är dörrarna till hissens vänthall låsta, men det finns ingen information om att hissen är trasig eller hur länge stoppet ska vara. Men även nere på Liljeholmstorget brister informationen, tycker Bibbi Andersson.

– Det har hänt flera gånger att jag har gått genom hela glasgången för att se att hissen är avstängd.

Har du gått tillbaka hela vägen då?

– Nej, då har jag gått upp för backen. Jag är 84 år, men jag är tjurig!

Boende efterlyser andra alternativ

Taxin åker med 10-minuterstrafik eller när den är full. Även resenären Hodzic Nedzad är missnöjd med hur hissen fungerar.

– Jag har bott här i 30 år. Det här är katastrof.

Nere vid ingången i Liljeholmen står Sebastian Saied. Han har flera påsar i händerna och suckar åt att hissen inte fungerar.

– Det är ofta fel på hissen. Och när den fungerar är det nästan ännu värre, då är det lång kö, speciellt i rusningstid. De borde ha en rullbana istället, som vid Fridhemsplan. De måste tänka på det när de bygger så mycket nya bostäder här, säger han innan han börjar gå upp för de många och långa trapporna.

Upphandlingen strandade

På SL är man väl medveten om problemen med hissen.

– Den är ju gammal och skruttig. Den är unik på sitt sätt, det finns inte delar till den att gå och köpa någonstans. Vi måste beställa reservdelar nästan varje gång det är något. Det är helt uppenbart att något måste göras, säger Claes Keisu på SL:s presstjänst.

Hissen på Nybohovsbacken har stått stilla 60 gånger i år. Nu står den still igen.

Informationen som möter resenärerna som försöker ta hissen nere vid ingången vid tunnelbanan. Foto: Anna Z Ek

Egentligen skulle hissen ha byggts om i år. Men upphandlingen strandade efter att SL bara fått in ett enda anbud till ombyggnaden.

– Anbudspriset låg långt över det som vi tyckte var rimligt, det var så att man hickade till, säger Claes Keisu.

Just nu för SL dialoger med aktörer i branschen för att få uppslag på hur situationen med Nybohovshissen ska kunna lösas.

Vill ha en ny upphandling nästa år

Förhoppningen är att en ny upphandling ska göras i början av nästa år.

– Då hoppas vi att vi får riktigt många anbud.

Det har varit upprepade problem med Nybohovshissen i många år, varför har inget gjorts tidigare?

– Den är inte ensam om att dras med problem. Man måste göra en prioritering, var man ska lägga resurser först. De som bor på Nybohovsbacken tycker att det här är den viktigaste saken att åtgärda. Men vi måste göra prioriteringar och då kanske den inte ligger som nummer ett på listan.

Hissen ersätts med taxi

Numera ersätts hissen alltid av taxi. Tidigare ersattes den av buss, men det tog ofta lång tid innan den kom på plats och kunde börja köra resenärer, berättar Claes Nyberg, pressansvarig på MTR, som är ansvariga för att ordna alternativ när hissen inte fungerar.

– SL betalar en fast summa till oss, sen är det upp till oss att lösa ersättningstrafiken. Det visade sig att det var en bättre lösning att anlita ett fast taxibolag som kan köra fram direkt.

Hur mycket har taxiresorna kostat i år?

– Det är ett privat avtal mellan oss och taxibolaget, så det kan vi inte lämna ut.

Claes Nyberg har förståelse för att det är krångligt för människor med rullstol eller rullator.

– Vi försöker beställa större bilar så att det fungerar för dem. Vår bild generellt är att resenärerna är mer nöjda nu, än när vi hade bussar.