”Pendling ger tid för reflektion”

Christer Lindberg, 43, pendlar en timme och tio minuter enkel resa - som tur är behöver han bara göra det två gånger i veckan.
Christer Lindberg, 43, pendlar en timme och tio minuter enkel resa - som tur är behöver han bara göra det två gånger i veckan.
Vi stockholmare lägger allt mer tid på pendling. Men för en modern storstad behöver det inte vara enbart negativt.

Vi frågade läsarna vad gör av sin tid och vad de skulle gjort annars. Läs vad de svarade.

Professor Hans Rosling pendlade under många år från Flogsta i Uppsala till Karolinska Institutet – något som han ibland kan sakna i dag.

– För många är pendlingstiden viktig ställtid. Vi behöver tid för oss själva för att sortera upp saker i huvudet, säger

Mitt i Stockholm genomförde en webbenkät med två frågor: Vad gör du av tiden när du pendlar och Vad skulle göra om du slapp pendla? 580 personer svarade.

Mer än hälften av de som svarade på uppgav att de ägnar sig åt Facebook och andra sociala medier. Drygt en tredjedel kollar nyheter i mobilen. Lika många lyssnar på musik. Saker som de kanske inte hade hunnit göra annars, i synnerhet inte om de har barn hemma.

– Varför älskar man att vara själv i bilen under de där åren mitt i livet? Det finns studier som visar att vi uppskattar den där tiden. Jag tror det handlar om att man får ett giltigt skäl att inte hämta barnen och därmed lite tid för reflektion. Men det är ju knäppt att vi lever på det sättet, att vi behöver sitta en bil för att få tänka, resonerar Hans Rosling.

LÄS MER: Fick nog av pendlandet – sa upp sig

Maria Börjesson docent i transportsystemanalys vid KTH pratar också om hur storstadstempot påverkar pendlingsmönstren.

– Det finns studier som visar att Stockholmarna kan tänka sig att betala 40 procent mer för att korta restiden än invånare i övriga landet. Det finns också mätningar som visar att storstadsbor går snabbare än folk på landsbygden, säger hon.

Hon tror även att cykeltrenden i Stockholm kan förklaras bland annat av att folk passar på att träna på vägen till jobbet.

– Vi lever i ett annat tempo i storstaden, säger hon.

Men att den genomsnittliga pendlingstiden ökat med 18 minuter de senaste tjugo åren ska inte nödvändigtvis ses som ett misslyckande för Storstockholm.

– Avståndet mellan hem och jobb har ökat i flera decennier i Stockholm. Det beror på att vi blir mer och mer specialiserade, säger Maria Börjesson och menar att det är ett tecken på att Stockholm har blivit ett innovationscentrum.

LÄS MER: Pendlingsmonstret bara växer

När tiden inte räcker till hittar folk nya lösningar. Nu är det många stockholmare som börjar jobba redan på väg till jobbet, tid som de sen kan räkna av med arbetsgivarens goda minne.

Bussbolaget Nobina satsar till exempel på 126 nya bussar med trådlöst internet och USB-uttag för laddning.

– Det ger resenärerna bättre möjlighet att omvandla restid till studie- eller arbetstid och blir därmed ytterligare en byggsten i att hela Stockholmsregionen ska kunna fortsätta utvecklas och växa, avslutar Kristoffer Tamsons (M) trafiklandstingsråd.

Men det är inte att jobba mer som Mitt i Stockholms läsare längtar efter. På frågan om vad de skulle göra av tiden om de slapp pendla svarade de allra flesta att de skulle sova längre, träna mer och spendera mer tid med barnen. Bara en av tio få svarar att de skulle jobba mer.