Plattformsdörrar kan införas på hela röda linjen

Plattformsdörrar av olika slag testades på Åkeshovs tunnelbanestation vintern 2014/2015.
Plattformsdörrar av olika slag testades på Åkeshovs tunnelbanestation vintern 2014/2015.
Plattformsdörrar kan införas på hela röda linjen – som samtidigt blir helt automatisk.

Det framgår av ett förslag till beslut på landstingets nästa trafiknämnd.

För två veckor sedan kunde Mitt i berätta att rekordmånga dog i tunnelbanan förra året efter att blivit påkörda av tunnelbanetåg. Enligt en utredning från SL kan dock nio liv om året räddas genom införande av så kallade plattformsdörrar – alltså barriärer som gör att obehöriga varken kan ta sig ner frivilligt eller trilla ner på spåren.

Trots det var plattformsdörrarna inte med i den budget som spikades i juni i av landstinget. I Mitt i:s artikel berättade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons att man fortfarande väntar på mer information i ärendet och hoppades på ett förslag till hösten.

Men nu tar frågan, som debatterats under många år, till sist ett kliv framåt.

På nästa trafiknämnd ska politikerna fatta ett inriktningsbeslut om det som kallas ”helautomatisk drift på tunnelbanans röda linje” och som har utretts i flera år. I förslaget ingår, förutom automatiseringen av driften, också plattformsdörrar längst hela sträckan.

Målet är, enligt landstinget, att trafiken ska bli säkrare, att restiderna ska bli kortare, och att förvaltningen till sist ska spara pengar i minskade driftskostnader då tågen kör sig själva.

Planen är att det hela ska vara infört 2025. Men först måste ett konkret genomförandeförslag tas fram av trafikförvaltningen och förhoppningen är att det kan spikas år 2019.

Det hela skulle kosta landstinget ungefär 1,6 miljarder kronor. Men enligt landstinget betalas investeringen tillbaka på några år, både i minskade olyckor och besparingar i arbetskraft.

Formellt beslut om inriktningsbeslutet tas på landstingets trafiknämnd den 23 augusti.

Mitt i söker trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) i frågan.

Fakta

Många kan räddas

Förra året dog 15 personer när de blev påkörda av t-banan.

Totalt 51 personer – fler än på tio år – blev påkörda av antingen tunnelbanan, pendeln, spårvägen eller lokaltågen. Ungefär hälften av fallen var självmordsförsök.

Enligt en utredning från SL från januari i år skulle nio liv om året kunna räddas om plattformsväggar byggdes på alla tunnelbanestationer.

Enligt utredningen skulle samhället, utöver minskat lidande, faktiskt också spara 300 miljoner per år på de minskade dödsfallen. Stoppen i t-banan skulle också bli betydligt färre.

Källa: SL