Årets stora nyheter – rivningen av Pålsundet

SÖDM nyårsuppslag Samra Gonfa
"Vi är lite oroliga", säger Samra Gonfa, som driver Långholmens Kajak vid sundet.
Mitt i blickar tillbaka på året som har gått. En nyhet som varit en stor snackis på Södermalm är omdaningen av Pålsundet.

Det har kallats galenskap, tusentals har skrivit på protestlistor och motståndsgrupper har bildats.

Trots det klubbade politikerna genom planerna att riva och bygga om båtkanalen vid Pålsundet, mellan Reimersholmsbron och Pålsundsbron.

Rasrisken längs Söder Mälarstrand ansågs vara för stor. Bryggorna på södra sidan rivs och nya byggs. Dessutom försvinner troligtvis träden längs sträckan, men nya ska planteras.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén sa att det var ett av de svåraste beslut han tagit under mandatperioden.

Problem med bygglov

Men projektet har stött på aber. Alla tillstånd är inte i hamn, det saknas bygglov och tillstånd för vattenverksamhet.

Mark- och miljödomstolen gav nyligen Heleneborgs Båtklubb rätt att få yttra sig gällande tillståndet för vattenverksamhet. Något de inte fick göra när länsstyrelsen gav staden tillståndet år 2015.

Det innebär att processen att få tillståndet måste börja om – vilket ger förseningar. Rivningen, som egentligen skulle ske 2018 sköts i somras upp till 2019. Men nu tror trafikkontoret att bygget kan starta tidigast hösten 2020.

SÖDM nyårsuppslag Samra Gonfa

Pålsundet har en unik karaktär, som Samra Gonfa inte hoppas ändras för mycket av bygget. Foto: Pekka Pääkkö

– Det skulle inte vara fint med en kaj av betong

 Samra Gonfa

Utseendet har fått mothugg

En annan snackis är gestaltningen – som kritiserats. Trafikkontoret utreder nu om man kan få en mer levande strandlinje, och om betong och stål kan byts ut mot trä.

Något som uppskattas av Samra Gonfa, som driver Långholmens kajak tillsammmans med sin man.

– Det skulle inte vara fint med en kaj av betong. Jag hoppas att de kan bevara den naturliga miljön som finns här.

Vill bevara träden

Hon är lite orolig för hur det kommer att bli, både under byggtiden och när det blir klart.

– Jag hoppas också att de kan ha kvar träden. Det kommer ta hundra år annars att få det så lummigt och grönt igen.

SÖDM nyårsuppslag Samra Gonfa

Trafikkontoret utreder också om strandlinjen kan göras mer levande. Om betongbalkar kan bytas ut mot trä, för ett mjukare intryck. Foto: Pekka Pääkkö