Min lokala hjälte

Nymoderna klassikern ”Born to run” blir film nya gyllene drycken som ska vara bra för lederna Tillbaka till skolgympan

Att åter­uppta sin barndoms ­träning är en ­växande trend. Det kan vara simning, ­ridning – eller varför inte gymnastik?

Sol-flickornas pass gymcross har snabbt ­blivit ­populärt. Det ger tuff ­träning för hela ­kroppen, och en nostalgi­kick på ­köpet.

LÖPNING Christopher McDougalls bok ”Born to Run”, där han besöker den mexikanska löparstammen­ ­Tarahumara, inspirerade ­miljontals löpare världen över att byta löpsteg och kasta sina väl­dämpade löpar­skor i papperskorgen.

Boken berättar bland annat om ett nära 10 mil långt lopp som McDougall arrangerar i Mexikos Copper Canyons, där en grupp etablerade ultralöpare från USA ställs mot indianstammens löpare. Nu ska den bäst­säljande boken bli film.

Enligt tidningen The Guardian ska Oscarsbelönade Matthew McConaughey (bästa manliga huvudroll 2013 för rollen i Dallas Buyers Club) spela huvudrollen.

Supernyttigt. Acaibär och chiafrön har varit populära länge. Nu kommer utmanaren bipollen, som sägs vara ännu nyttigare. Bipollen innehåller såväl kol­hydrater, som fett, protein, vitaminer och mineraler.

Det nya ­kornet ger energi, håller igång magen och stärker immun­försvaret. Bipollen är väldigt koncentrerat, så ­en matsked om dagen räcker.

trendig dryck Golden Milk är en av de senaste hälsotrenderna från Los Angeles och det lär inte dröja länge innan den dyker upp på hälsocaféer i Stockholm. Huvudingrediensen i den gyllene drycken är gurkmeja, och smaken påminner lite om chai.

Den nya innedrycken sägs smörja och ­mjuka upp ­leder och vara perfekt att dricka på kvällen då den även hjälper oss att slappna av och sova gott.

– Ja, många som kommer in här ­säger att de förflyttas ett antal år bakåt i tiden, säger Per-Ola Strandell medan vi hjälps åt att dra fram rep, bänkar och andra redskap i den lilla gympasalen i Mälarhöjdens skola.

Han var med och drog igång gymcross för ett par år sedan. Sol-flickorna hade då enbart verksamhet för tjejer.

– I samma veva blev crossfit jätte­poppis. Då satte vi ihop den här träningsformen tillsammans med våra gymnaster och en naprapat.

Till en början var ­killarna svårflörtade,­ men i dag är de ofta lika många som tjejerna, ­berättar Per-Ola.

– Killar vill ofta ha det tufft, och det kan de få här, säger han.

Och det är något som jag verk­ligen kan intyga. Passet börjar med en tempofylld uppvärmning, ­lånad i princip rakt av från föreningens tävlingsgymnaster. Därefter blir det cirkelträning. På varje station arbetar jag i 30 sekunder, vilar 15, ­arbetar 30 till, sedan har jag 20 sekunder på mig att pusta och byta till nästa station.

Redan efter två tre stationer börjar det kännas i kroppen. Och de 15 sekunderna av vila känns bara kortare och kortare.

– Glöm inte att skriva hur det känns i rumpan i morgon! hojtar Anders Henningsson när jag med darrande ben försöker härda ut de sista sekunderna i ”stolen”.

Totalt finns 20 stationer och går man igenom dem alla så har alla större muskelgrupper i kroppen fått sig en genomkörare, lovar Per-Ola.

– Det är otroligt bra träning för hela kroppen. Och det fina i kråksången är att alla kan vara med eftersom träningen enkelt kan anpassas efter den egna förmågan, säger Per-Ola.

Passet avslutas med några ­minuters välbehövlig stretching. Och Anders Henningsson fick rätt. Det känns i rumpan – och inte bara där – i flera dagar efteråt.

Några av övningarna kräver redskap, men flera går också att ­genomföra hemma i vardags­rummet.

– Det går jättebra, men det är roligare att träna tillsammans, eller hur? ­säger Per-Ola Strandell och skrattar.

Titta, så kan du träna hemma!

Romerska ringar och den

klassiska plinten för tankarna

tillbaka till skolgympan.

Passet börjar med

en tempofylld upp-

värmning, ­lånad

i princip rakt av från

föreningens tävlings-

gymnaster.

BIPOLLEN NYA CHIAFRÖet

Boken.

Skon.

Fakta

Se klippet på www.mitti.se

w Flera gymnastikföreningar har de senaste åren börjat med gymnastik för vuxna i skolgympasalar.

w En av dem är Sol-flickorna som kallar sitt pass för gymcross och kör måndags- och onsdagskvällar i Mälarhöjdens skola.

w Passet börjar med uppvärmning, fortsätter med cirkel­träning, och avslutas med stretching.

w Man använder klassiska ­gymnastikredskap och den egna kroppen som tyngd.

w Träningen är allsidig och alla kan vara med, från 16 år och uppåt.

det här är gymcross