Nystarta efter semestern – avlägg ett höstlöfte

Barkarbybon Kimmo Norkko, 50 år, vill träna mer och äta mer sunt ­efter att ha unnat sig lite extra under semestern. Kanske kan det bli en joggingtur med hunden Ela också.
Barkarbybon Kimmo Norkko, 50 år, vill träna mer och äta mer sunt ­efter att ha unnat sig lite extra under semestern. Kanske kan det bli en joggingtur med hunden Ela också.
Krispig sensommarluft, skolstart och jobbstart. För många är hösten ett ännu bättre tillfälle för en nystart är nyåret. Mitt i frågade pendlare på Barkarbys station om deras höstlöften.

Tillbaka från sommarledigheten? Är du solkysst, full av energi och redo för en nystart? Då kanske det är dags att göra som många andra – ge dig själv ett höstlöfte.

Britta Lundkvist, som är coach menar att hösten är ett utmärkt tillfälle att ändra i gamla vanor man inte gillar.

– Att hösten är en nystart har vi med oss från skoltiden. Efter semestern när vi har fått sommar och sol och är fulla av energi. Är man väldigt slutkörd är det svårt att göra förändringar, säger hon.

Hon jobbar med en metod som kallas självledarskap – att guida sig själv fram till en önskad livsförändring.

– Om du var din egen coach, ­eller din bästa vän, vad skulle du säga till dig själv då? säger Britta Lundkvist.

Förmodligen skulle du vara ärlig men inte allt för hård och berömma även små framsteg. För beteendeförändringar är inget man kan skynda fram, betonar hon.

Vill man ändra en vana, till exempel börja träna, ska man undvika att gå ut för hårt och i stället jobba sig framåt med små steg. Sätta ett övergripande mål och sedan beta av mindre delmål på vägen.

Marie Hamnstedt, personlig tränare på Sats i Jakobsberg, säger att ett höstlöfte kan fungera bra som motivation för att komma igång men förespråkar att försöka hålla en jämn bra livsstil i stället för att lägga extra krut under korta perioder.

– När sommaren är över vill alla dra igång med träningen igen, man ska ta nya tag efter att ha unnat sig under sommaren. Likadant är det i januari. Det blir lätt lite jojo-effekt, säger hon.

Hur ska man tänka om man ändå vill avlägga ett höstlöfte?

– Sätt inte för höga mål. Börja hellre lätt och öka sedan, i stället för att säga att du ska börja träna sex sju gånger i veckan. Har du inte ­tränat förut är två eller tre dagar i veckan en rimlig start. Tänk långsiktigt, då har du större chans att lyckas, säger Marie Hamnstedt.

Att skapa en hållbar beteendeförändrig kräver tålamod. Skapa nya ritualer som så småningom blir vanor. Det funkar bäst i samklang med den mänskliga hjärnan som vill lite mer än våra kroppar klarar, enligt coachen.

– Vi tänker 50 000 tankar per dag, så mycket kan vi aldrig göra. Kom överens i familjen om nya rutiner och var inte för otålig. Ge en nya vana åtta veckor och utvärdera sen om det vara bra eller inte, säger Britta Lundkvist.

Vad skulle ditt höstlöfte vara?