Utbyggnaden av Mälarbanan från två till fyra spår genom Solna och Sundbyberg har varit på paus sedan april förra året.
Orsaken är att Trafikverket och kommunerna inte lyckats landa alla avtal och tillstånd.
I en skrivelse från Trafikverket som Mitt i tagit del av framgår att en hel del förberedande arbeten med järnvägsplanen, som genomfördes 2020-2021, nu måste göras om till följd av förseningarna.
– Vi kommer att backa processen med järnvägsplanen och ta om den från granskning- och kungörelseskedet, säger Christina Leifman, enhetschef på program Mälarbanan med ansvar för plan-, avtal- och tillstånd.
Omtaget innebär att tidsplanen uppdaterats. Först mellan 2042 och 2045 kan spår, anläggningar och tunnlar vara färdigställda, jämfört med tidigare 2032.
Ett problem som måste lösas är att kommunernas detaljplaner i vissa avseenden inte stämmer överens med Trafikverkets järnvägsplan, alltså utbyggnaden av spåren.
Måste vara överens
Trafikverket vill som exempel ha arbetsområden på ställen där Solna vill komma igång med bostäder, som i Solna business park och Skytteholm.
Förhandling pågår just nu mellan parterna. Christina Leifman tycker att de trots allt är på rätt spår och vill inte peka ut fördröjningen som någons "fel".
– Det här är ett jättekomplicerat projekt med spår som ska gå igenom otroligt tät bebyggelse. Det innebär tuffa utgifter, även för kommunerna, och då är det klart att man måste vara överens om alla frågor och lösningar. Jag tycker att vi har ett gott samarbetsklimat med tanke på hur svåra frågor det är.
Fördröjningen får förstås konsekvenser.
– Vi bygger ut Mälarbanan för att det ska gå snabbare att pendla regionalt. De som reser kommer att få vänta längre på den tidsvinsten.
Solna: "Inte rimligt"
I kommunerna är tonen mer frustrerad. I båda finns planer på kontor och bostäder, cirka tusen var, som nu skjuts på ytterligare.
Framtidsprojekt. I Huvudsta byggs spåren delvis in i en enorm kapsel med en parkgata ovanpå. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när.
AIX Arkitekter
"Det är inte rimligt att dessa ytor, som nu är en del av pågående detaljplaner, ska ligga låsta och obrukbara cirka 20 år framåt", skriver Solna i ett yttrande till Trafikverket.
– Vi skulle naturligtvis vilja att det här skulle gå betydligt fortare, säger byggnadsnämndens ordförande Martin Eliasson (S) som samtidigt understryker projektets omfattning.
– Vore det inte digitalt hade det handlat om hyllmeter av handlingar. Det sker massor av kontakter mellan kommunen och Trafikverkets tjänstemän och mycket detaljer behöver överensstämma för att kunna föra projektet framåt.
Hur allvarligt är det att 1 000 planerade bostäder skjuts på framtiden?
– Jag tycker det är allvarligt, men jag vet inte vad vi som kommun kan göra för att skynda på det. Vi levererar alla underlag så fort som möjligt med det är de facto Trafikverket som bygger järnväg.
Peter Schilling (S), kommunstyrelseordförande i Sundbyberg, uttrycker sig både beskt och frågande inför Trafikverkets omtag.
– Hur många gånger kan man flytta ett projekt framåt? Det här kan vi inte acceptera. 2045, det vore helt absurt.
Han påpekar att Mälarbanan redan idag betyder rejält med stök i centrala Sundbyberg.
– Vi har gjort jättemycket arbeten och grävt upp gator och ledningar och Trafikverket har ju själva slagit ned spontar i Järnvägsgatan. Jag förstår verkligen om de som arbetar och bor i centrum börjar ifrågasätta projektet.
Du låter besviken på Trafikverket?
– Ja, jag är inte arg, besvikelse är känslan. Jag tyckte vi hade ett bra samarbete förut. Det här betyder att vi inte kan realisera våra planer i centrala Sundbyberg och lösa de bostadsproblem som finns. Vi kommer försöka påverka så att de sätter igång så snabbt det bara går.