ANNONS

Nytt besked: Ingen arbetstunnel vid Katarina bangata

Boende på Katarina bangata slipper tung trafik från tunnelbanebygget då ingen arbetstunnel kommer att placeras här, enligt nya besked.
Boende på Katarina bangata slipper tung trafik från tunnelbanebygget då ingen arbetstunnel kommer att placeras här, enligt nya besked.
Boende vid Katarina bangata kan pusta ut.

Nu presenteras istället två nya lägen för arbetstunneln till tunnelbanestationen Hammarby kanal - Lilla Blecktornsparken och Hammarby fabriksväg.
ANNONS

Katarina bangata är inte längre ett alternativ för att få öppningen till en arbetstunnel till tunnelbanan, det beskedet kom från förvaltningen för utbyggd tunnelbana förra veckan.

Anledningen är att området anses alltför tättbebyggt. I stället presenteras två nya tankbara lägen, Lilla Blecktornsparken, med utfart direkt på Ringvägen, efter ett förslag från en besökare på ett informationsmöte som hölls nyligen, och Hammarby fabriksväg i Sjöstan. Två alternativ finns även kvar sedan tidigare, Luma i Hammarby sjöstad och Londonviadukten, som redan är arbetstunnelns mynning för tunnelbanestationen Sofia.

Någon som är glad över beskedet är Birgitta Westin, en av 459 medlemmar i en Facebook-grupp som protesterar mot arbetstunneln på Katarina Bangata.

– Det här är ett jättebra besked. Jag tror att planeringsgruppen för tunnelbanan är jättebra på att bygga tunnelbana under jord, men att de har fått hjälp av oss med att visualisera problematiken. Att de inte till exempel haft så bra koll på hur tättbefolkat det är här på östra Södermalm.

Det nya förslaget att placera arbetstunneln vid Lilla Blecktornsparken tror hon dock är problematiskt.

– Det kommer att bli trångt, med tanke på trafiken som kommer att ledas om när Slussen byggs om. Att köra genom stan med bergsmassor är så dumt. Det är bättre att lägga arbetstunneln utanför bebyggelsen, vid Londonviadukten eller ännu hellre utanför tullarna vid Hammarby Fabriksväg.

Hon får medhåll av en boende nära Lilla Blecktornsparken, som inte önskar sitt namn i tidningen.

– Det känns väldigt oseriöst att de kommer med nya förslag så här sent in i processen.

Visste ni inte om på förhand att det var tättbebyggt vid Katarina bangata?

ANNONS

– Det är svårt att hitta ett läge för arbetstunneln till stationen Hammarby Kanal. Det är tätbebyggda områden, oavsett vilken sida av kanalen den hamnar på, säger Martin Hellgren, projektchef.

Beslutet var arbetstunneln till Hammarby kanal slutligen kommer att hamna var tidigare sagt att bli klart innan sommaren. Nu kommer beskedet senare.

– Vi jobbar nu på med våra utredningar och vi kommer att vara klara senast till vårt samråd i höst. Sedan kan alla som vill lämna synpunkter under samrådet, säger Martin Hellgren.