Nytt plan kan minska bullret i Bromma

Nya planet.
Nya planet.
I torsdags presenterade Malmö aviation den nya flygplanstyp som i framtiden kommer att dominera trafiken på Bromma flygplats.

Planet sägs minska det upplevda bullret med hälften.

Efter sju sorger och åtta bedrövelser stod det där på plattan på Bromma flygplats i torsdagsdugget – Bombardiers nya CS-flygplan – utlovat att vara tystare och mer miljövänligt än alla andra motsvarande jetplan på marknaden.

Utvecklingen av planet har stött på hinder och försenats upprepade gånger, och det var en påtagligt stolt Anders Ehrling, vd för Malmö aviation, som förevisade planet.

Han säger att testerna visar att planet utan problem klarar kravspecifikationerna på 86 decibel. Förmodligen blir de tystare ändå.

– Det låter inte mycket mot de gamla planens 88 decibel, men det minskar den upplevda bullernivån till hälften, säger han.

Ännu stoltare är han över att den markyta som utsätts för nivåer över 70 decibel, enligt prognoser minskar med två tredjedelar när de nya planen tas i bruk.

Bränsleförbrukningen sägs också ha reducerats kraftigt, med en 35-procentig minskning, jämfört med de plan Malmö aviation nu använder på flygplatsen.

– Resultatet av testerna har inte formellt kommit ännu, men teamet som gjort dem är mycket nöjda, säger Anders Ehrling.

Förevisningen i torsdags var dock bara ett tillfälligt besök. Ännu finns bara några få testexemplar av det nya planet och de första att tas i trafik på Bromma flygplats levereras 2018, då tio nya plan ersätter de cirka 20 år gamla Avro-plan som Malmö aviation använder i dag.

Hela affären är värd mellan 3 och 4 miljarder kronor.