Nytt tag för motorvägen genom Södertörn

Trafikverket kollar nu på dragningar av motorleden genom hela utredningsområdet.
Trafikverket kollar nu på dragningar av motorleden genom hela utredningsområdet.
Marie Westin.
Marie Westin.
För två år sedan stoppade Trafikverket Södertörnsleden. Nu påbörjas det nya projektet – under namnet Tvärförbindelse Södertörn.

– Inte en dag förtidigt, säger Daniel Dronjak (M), ordförande för kommunstyrelsen.

Huddinge kommun har länge velat ha en tvärförbindelse över Södertörn. Besvikelsen var stor hos många på kommunen när Trafikverket sköt upp motorleden för två år sedan. Men nu är myndigheten på gång igen med förbindelsen som ska gå tvärs över Södertörn, från E4 till Nynäsvägen.

– Just nu tittar vi förutsättningslöst på olika alternativ för motortrafikleden. Vi arbetar för att ha ett färdigt förslag vid årsslutet 2016, säger Marie Westin, projektledare för Tvärförbindelse Södertörn vid Trafikverket.

En ny väg genom Södertörn har stötts och blötts ända sedan 1990. Den beräknade byggstarten för tvärförbindelse Södertörn är 2020. Men Marie Westin berättar att det är en optimistisk tidsplan.

– Men vi gör vårt yttersta för att den ska följas eftersom att det finns stora förväntningar från de berörda kommunerna, säger hon.

Daniel Dronjak tycker att det är positivt att projektet är i gång igen. Men han är kritisk till att det dröjt så länge.

– Det är inte en dag förtidigt. Vägen skulle egentligen ha varit färdigbyggd i dag. Trafikverket har drivit en mycket lång och ganska märklig process, därför är det angeläget att man tar igen förlorad tid och dessutom får till en modern trafiklösning.

Han blev mycket besviken när Trafikverket 2013 meddelade att projektet med Södertörnsleden skulle avblåsas, bland annat pågrund av ny lagstiftning. Men Miljöpartiet i Huddinge tycker att det är positivt att Trafikverket tvingades göra ett omtag.

– Vi som politiskt parti var ensamma om att uttrycka oro för att Södertörnsleden inte skulle vara hållbart med tanke på ny lagstiftning, säger Marica Lindblad (MP), kommunalråd.

Miljöpartiet i Huddinge tycker att Trafikverket borde satsa på att uppgradera befintlig infrastruktur i stället för att bygga en helt ny väg.

– Dessutom har arbetet med Tvärförbindelsen varit djupt odemokratiskt. Vi i Miljöpartiet har inte haft någon som helst insyn i styrgruppens arbete, säger Marica Lindblad.

Moderaterna riktar i sin tur stark kritik mot Miljöpartiets syn på Tvärförbindelsen.

– De vägrar inse vilken trafiksituation vi har i Huddinge under delar av dygnet, och jag tror att de har svårt att förstå vad det innebär för utvecklingen i kommunen. Tvärförbindelsen är viktig och Miljöpartiet blundar för verkligheten i människors vardag, säger Daniel Dronjak.

Leden är tänkt att binda ihop E4/E20 i väster med Nynäsvägen i öster. Vilken väg den tar är en av frågorna som nu ska utredas. På kartan här intill framgår vilka alternativ som är aktuella, enligt Trafikverket.

Tvärförbindelse Södertörn har dessutom flera skillnader mot Södertörnsleden.

– Det här är ett helt annat uppdrag än Södertörnsleden. Tvärförbindelse-uppdraget är mycket bredare och det har hänt mycket i Stockholm sedan 1990 med bostäder, utveckling och annat. Det fanns många orsaker till att Trafikverket inte gick vidare med Södertörnsleden, bland annat ny miljölagstiftning, säger Marie Westin.

Trots att uppdraget är ett annat nu än för Södertörnsleden är budgeten alltjämt satt till cirka fem miljarder kronor. Enligt Trafikverket är det tveksamt om den nuvarande budgeten på fem miljarder räcker till tunnlar genom naturreservaten – något som bland andra Naturskyddsföreningen ville se.

– I första hand hänger det på om regeringen ger oss en budget som är större än den Södertörnsleden hade. Det är inget vi bestämmer själva, säger Helena Tilander, kommunikationschef för Tvärförbindelse Södertörn.

Fakta

Har diskuterats sedan 40-talet

1940: Diskussion om trafiklänk mellan kommunerna började.

1990: Förslag väcktes om en motorled genom Södertörn.

1998: Ansökan om vägen skickades in. Två månader innan miljölagen skärptes.

2013: Trafikverket blåser av projektet.

2015: En ny led planeras med nytt namn.

2015: Samråd om vägen med allmänheten på Södertörns högskola den 7 december och i Haninge kommunhus den 10 december.

2020: Planerad byggstart av Tvärförbindelse Södertörn.