Nytt vägval för östra Tyresö

Allianspolitikerna föreslår en snabbare utbyggnad av vatten och avlopp i yttre Brevik och Bergholm - men bara om kommunen slipper ta över ansvar för vägarna.

Politikerna flaggar också för större byggrätter än de gängse.

Att även de som bor i yttre Brevik och Bergholm ska få VA och bättre vägar har varit klart länge – men kommunen har inte kunnat säga när det ska ske och i många fall har svaret blivit att det dröjer så länge som 30 år.

Till våren vill de styrande Allianspolitikerna höra om de som bor i Yttre Brevik tycker att det skulle vara intressant att slopa utbyggnaden av vägar och istället få vatten och avlopp utdraget snabbare.

För fastighetsägarna innebär det att de snabbare skulle få tryggad tillgång till vatten och rätt att bygga lika stora hus som det stora flertalet fastighetsägare i Tyresö: 160 kvadratmeter i ett plan eller 120 kvadratmeter i två plan.

– Om vi jobbar som vi gjort hittills med både vägar och VA skulle de på yttre Brevik få det till 2042, enligt förvaltningens beräkningar. Nu vill vi höra om de kan tänka sig en annan lite snabbare och mindre ambitiös lösning, säger kommunstyrelsens ordförande, Fredrik Saweståhl (M).

Det nu aktuella förslaget gäller Bergholm och områdena efter Trinntorp på Brevikshalvön. Vid Dyvik funderar politikerna på en enskild VA-lösning.

– Fördelarna med det här förslaget är att både kommunen och fastighetsägarna slipper dyra vägkostnader, säger Fredrik Saweståhl, som också flaggar för en framtida diskussion om större byggrätter i området.

– Titta på andra sidan vattnet på Solsidan och hur det ser i Värmdö. Det är en fråga värd att diskutera. Det var mer än tio år sedan vi hade en medborgardialog om de här frågorna. Sedan dess har befolkningen ändrats. Många har flyttat, och andra flyttat in, säger han.

Kan du tänka dig att slopa kommunala vägar om du får VA snabbare?

Det är trångt och mörkt på vägarna i yttre Brevik. Några av de Breviksbor som Mitt i pratat med längtar efter trottoarer.

Torsdag 10/12, 14-16

Ellinor Larsson, Björndalen:

– Jag tror att det är värt att vänta på bättre vägar. Breviksvägen är alldeles för smal och om två bussar möts i en kurva måste en backa. Men å andra sidan vill jag att det ska flytta ut fler barnfamiljer och det gör det nog om vi får vatten och avlopp lite snabbare.
Jan Gullberg, Sjöberga:

– Jag förstår om de som flyttar ut vill ha både vatten och avlopp och bättre vägar snabbt. Men för oss är det här ett fritidshus, så vi har inget behov av det där, och särskilt inte för de summor som det kostar.
Dag Brandt, Björndalen:

– Som privatperson har jag en brunn som ger hur mycket vatten som helst, så jag kan gärna vänta på en helhetslösning med både VA och bättre vägar. Bussarna har det ju jättetrångt och man vågar sig inte ut längs vägen med barnvagn och hund. Men som företagare i VA-branschen skulle jag helt klart tycka att det vore intressant med en tidigareläggning av utdragning av VA.
Fakta

För- och nackdelar med förslaget

+ med att vänta

En kommunalisering av vägarna innebär bredare Breviksväg med trottoar och belysning. Kommunen tar också över i stort sett att alla mindre vägar.

– med att vänta

Större byggrätter dröjer – i värsta fall upp till 30 år.

Fastighetsägare med vattenbrist får fortsätta att leva med det.

Höga kostnader för kommunen och den enskilde väntar när utbyggnaden väl startar. Tyresö tillhör det 30-tal kommuner i landet som lägger en del av notan på fastighetsägarna.

Tidigare notor för utbyggnad av VA och vägar i östra Tyresö har för den enskilde vissa fall landet på över en miljon kronor.