Globalt företag har dumpat cyklar i Stockholm

Hyrcyklar från Obike står ställda lite varstans i Stockholm, här på Södermalm
Obike övergav hundratals cyklar i Stockholm när de stack från staden.
Det globala företaget svepte in med 360 miljoner kronor i ryggen och skulle ta över Stockholms hyrcykelmarknad. Två månader senare var de puts väck.
Kvar i innerstan skräpar deras övergivna cyklar – kanske för evigt.

Med 360 miljoner kronor i ryggen och ett system utan krångliga cykelställ svepte hyrcykeljätten Obike in som en hård konkurrensvind från Singapore.

De fanns redan över hela världen och skulle nu ge City bikes en ordentlig fight om den svenska marknaden.

Startskottet gick den 16 november förra året, men redan 12 januari plockades pistolen upp igen. Den här gången satte företaget den dock mot tinningen.

Blåste på miljontals dollar

Den hårda konkurrensvinden från öst visade sig nämligen inte vara mer än en fjuttig blåst. Företaget har klappat igen – och blåst, det är precis vad fler än en kund känner sig.

Hyrcyklar från Obike står ställda lite varstans i Stockholm, här på Södermalm

En av Obikes hundratals övergivna cyklar som står här och där i Stockholm.

Bland de många och målande recensionerna av cyklarnas och tjänstens usla kvalitet som går att läsa på Obikes Facebooksida har många arga kunder även skrivit om depositioner de aldrig fått tillbaka.

”Ta ut dina pengar! Obike lurade folk på miljontals dollar i depositioner i Singapore när de plötsligt stängde ner” skriver en.

Kan bli kvar för evigt

Inte ens två månader höll det alltså. Men än idag, mer än ett halvår senare, står – och ligger – de gul-grå cyklarna och skräpar runtom hela Stockholm.

– Vi vet att företaget har funnits och verkat här och ser på deras cyklar som vilka andra övergivna som helst, säger Ola Eriksson, presstalesperson på Trafikkontoret.

obike

Ännu en övergiven Obike på Stockholms gator.

Ansvaret för övergivna cyklar hamnar på deras axlar, och i första hand skyfflar de undan de som står i vägen för trafiken eller försvårar framkomligheten. I andra hand handlar det om cyklar som ser uppenbart övergivna ut.

– Cykeln kanske är punkterad eller så saknas någon del, kanske hela hjulet. Då märks de först upp och flyttas sedan för att säljas eller skrotas om ingen hämtar ut dem.

Så om de ser fräscha ut och står ofarligt så kan de stå kvar för alltid?

– Ja så länge de står ofarligt kommer de antagligen inte flyttas. Vi har inte resurser för att ta hand om alla övergivna cyklar. Vi tar redan hand om runt 3 000 årligen, och det är långt ifrån alla.

Cyklarna kan bli dina

Men vad händer om man snor en cykel ingen annan gör anspråk på? Peter Enell är lokalpolis på Kungsholmen och ger ett lite tvetydigt svar.

– Är den olåst så ska man lämna in den till hittegodsavdelningen och säga att den är övergiven. Sedan kan man göra anspråk på den och hör ingen annan av sig inom två, tre månader så får du den.

Om man hoppar över det steget och tar den direkt då?

– Står du och bryter upp låset kan du bli gripen för det och upptagen som misstänkt för stöld vilket inte är så kul. Sedan ska det utredas och det kan ta ett tag.

Låter ändå inte helt olagligt?

– Det är den risken man tar då och dessutom får du i det fallet inte behålla cykeln. Den enda rätta vägen att få en övergiven cykel är via hittegodsavdelningen.

Cykeln från det kinesiska företaget Obike har stått övergiven utanför en förskola i Tantolunden i flera månader.

Cykeln från hyrcykelföretaget Obike har stått övergiven utanför en förskola i Tantolunden i flera månader. Foto: Maria Gramer