Odlingslotter och marknad under Centralbron?

Så här såg det ut i Järnvägsparken 1940.
Så här såg det ut i Järnvägsparken 1940.
Det är bullrigt, otrivsamt och skuggigt i Järnvägsparken. Nu vill oppositionsrådet Anna König Jerlmyr (M) utlysa en idétävling bland stockholmarna om hur den ska bli en plats man vill vara på.

En gång i tiden var Järnvägsparken lummig, grön och rofylld. Sedan 1960-talet brusar Centralbrons trafik ovanför en stenbelagd yta och få, om ens någon vill stanna till där.

Hur den ska göras attraktiv igen har politikerna i Stadshuset funderat på sedan dess. Förra stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius (M) lanserade till exempel idén att Järnvägsparken skulle kunna bli marknadsplats. Den genomfördes aldrig på grund av den högljudda trafiken.

I veckan ska stadsdelsnämnden ta ställning till en motion av oppositionsrådet Anna König Jerlmyr (M) som vill göra om den till temapark. Hon vill också att stockholmarna själva ska få bestämma vad den ska användas till i en idétävling.

– Vi borde jobba mer med att bjuda in stockholmare att komma med lösningar på hur vi kan göra tråkiga och oanvända ytor uppskattade. Och man kan jobba mycket med olika teman.

Vad man än väljer för tema finns dock trafiken på Centralbron kvar och därmed trafikbullret.

– Men jag tror att det finns stora möjligheter både att göra det till marknadsplats, parkteater eller second hand-marknad. Och vi har ju kaféer vid andra trafikerade platser som Sveavägen.

Centralbron skuggar stora delar. Är det verkligen rimligt att jämföra med Sveavägen?

– Jag har tittat mycket på Köpenhamn där man jobbar med att omvandla grå ytor till gröna ytor. Jag blir imponerad när jag ser vad de gjort även av små platser.

Grönska, odlingslotter, lekställningar för barn och skejtramper är exempel på vad hon tror att parken skulle kunna fyllas med.

– Vi får ju se vad som skulle komma fram i förslagen. Om det är odlingslotter eller marknadsstånd. Det är en central plats med stor genomströmning av turister mellan Centralen och Stadshuset. Tanken är inte att vi i Stadshuset ska ta fram dem utan att vi ska ta in dem från stockholmarna. Jag tycker också att det finns anledning att flytta på Jan Håfströms staty. Den är otymplig och tar mycket plats.

Fakta

Järnvägsparken

Anlades 1873 och ligger söder om Centralstationen,

Parken var tidigare grön och lummig men försvann när man byggde om Tegelbacken. Den steniga och skuggiga plats den är i dag skapades 1971. Sedan dess har den varit en yta man skyndar över och det är inte många som väljer att stanna till för att söka ro.

2013 placerades det ut cykelställ i Järnvägsparken. De gapar dock ofta tomma. Kritik har kommit från cyklister om att de står för långt från Centralen.

2014 kom Jan Håfströms sju meter höga skulptur Mr Walker/Who is Mr Walker till parken.