ANNONS

Giraff och ögonscanner – två digitala toppar som gav Lidingö pris

Stadsdirektör Daniel Broman och utvecklingschef Sara Penje som tog emot priset ur energi- och digitaliseringsminister Anders Ygemans hand.
Stadsdirektör Daniel Broman och utvecklingschef Sara Penje som tog emot priset ur energi- och digitaliseringsminister Anders Ygemans hand.
Lidingö är bäst i landet på digitalisering.
Staden har utnämnts till årets digitaliseringskommun på Kvalitetsmässan i Göteborg.
– Ärofullt, säger Daniel Broman, stadsdirektör.
ANNONS

Lidingö stad är den kommun i landet som är bäst på att använda IT och digitaliseringens möjligheter för att utveckla sina verksamheter, demokratin och kommunen.

Detta enligt den jury som utsett Lidingö till årets digitaliseringskommun på Kvalitetsmässan i Göteborg.

– Det är kul och ärofullt att få det här priset, säger Daniel Broman, stadsdirektör.

Läsplatta på hjul jobbar som robot på Storholmen

Lidingö får priset för hur man jobbar brett med digitaliseringen.

”Lidingö stad har förstått varför förnyelse är viktigt och lyckats integrera sina ambitioner för utveckling i en digital tid fullt ut”. Så står i juryns motivering. 

– Vad man ser är en bred samstämmighet och ett gemensamt fokus hos  politiken och tjänstemännen, säger Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande.

Bakom helheten finns finns dock konkreta digitala satsningar som Lidingöbor kommer i kontakt med till vardags.

Här finns till exempel roboten ”Giraffen” som finns hos äldre på Storholmen. Det är en läsplatta på hjul som finns hemma hos äldre. Via den den kan de ha kontakt med hemtjänstpersonal.

Med hjälp av giraffen kan äldre prata med hemtjänstpersonalen.

I skolan tar man hjälp av en AI för att scanna av barnens ögonrörelser och på så sätt upptäcka dyslexi och läs- och skrivsvårigheter.

ANNONS

AI ska mäta hur bra Lidingös elever läser

Många har också sökt bygglov via en relativt ny e-tjänst med ett digitaliserat ansökningsförfarande eller ansökt om boendeparkering digitalt.

Botar kan svara på frågor i kundtjänsten

Daniel Broman betonar att nya digitala satsningar ska ske i dialog med Lidingöborna

– Det finns massor som man kan göra men vi vill att det ska vara medborgardrivet, säger han.

Saker som finns på agendan är till exempel att ha botar som kan svara på enklare frågor i kommunens kundtjänst och att ha en AI som sköter skolansökningar och rutinbeslut inom socialtjänsten.

– Digitalisering är inte något man gör en gång, utan det sker hela tiden, säger Daniel Källenfors (M).

Men hur gör folk som inte känner sig bekväma med allt detta?

– Det är viktig att det känns positivt. Vi är noga med med att man alltid kan nå kommuns på vanligt sätt. Det är ett demokratiskt uppdrag. Man ska kunna nå kommunen, varesig men är digital eller inte, säger Daniel Källenfors.

Årets digitaliseringskommun utses vartannat år. Nominerar och utser vinnaren gör: Sveriges kommuner och landsting, Myndigheten för digital förvaltning, Infrastrukturdepartementet, Vinnova, IT & Telekomföretagen, PwC, Telia och Kvalitetsmässan. 2017 års pristagare var Stockholm stad.