Onyktra vuxna låter barn köra

En del kör för fort, trillar i sjön och är onyktra. Nu placerar Kustbevakningen båtar i innerstan för stävja problemen.

Ett nytt fenomen är båtägare som skaffar en ”fyllechaffis” – ibland låter de barnen köra när de själva är onyktra.

– Nästan alla säger att de har druckit två öl. Det är ett standardsvar. Förra helgen tog vi tre stycken som druckit för mycket, en hade 1, 2 promille, då är man inte redig, säger Mikael Fredstam på Kustbevakningen som tillsammans med kollegan Mattias Erlandsson håller koll på båttrafiken i innerstan.

Sommartid åker många båt i eller till innerstan. Med det följer sjöfylla och vårdslös körning. Resultatet har blivit att Kustbevakningen tidigare år har tvingats köra in sina båtar från skärgården för att lösa problemen i stan.

I år vill de vara förberedda och har därför placerat flera båtar permanent i innerstan. Här har de en stor båt som fungerar som bas där de kan övernatta, en snabbgående mindre båt samt en vattenskoter.

– Vi vill öka säkerheten i stan och hoppas att vår närvaro ska få en dämpande effekt så att man skärper sig och visar god hänsyn på sjön och tänker sig för innan man tar båten hem från en krog­runda, säger Mattias Lindholm, kommunikatör vid Kustbevakningen.

En plats där många lägger till för att gå på krogen är kajen vid Kornhamnstorg i Gamla stan.

– Sedan går de på krogen och tar några glas och så åker de hem på natten. Där ser vi att det är stökigt, säger Mattias Lindholm.

Liknande problem finns även vid Gröna Lund och Djurgårdsbron.

Sedan man införde promillegränser för sjöfylleri den 1 juli 2010 märker de dock att båtförarna har ändrat beteende.

– De flesta kör nyktra eller har skaffat en fyllechaffis. En nackdel vi har märkt är att vissa låter barn köra istället. Det är väl okej om barnet kan köra, men det finns fall när de står bredvid och säger kör si och kör så och det är ju knappast okej, säger Mikael Fredstam.

Extra stökigt brukar det vara på platser där det är lite trångt. Som vid Slussen, vid Skanstull, Djurgårdsbrunnskanalen och Karlbergskanalen.

Men det är även problem på mer öppna vatten som Riddarfjärden och vattnet mellan Djurgården och Skeppsholmen. Där är det många som kör för fort, både båtar och vattenskotrar.

– Vi har fått en del tips om fort- och buskörningar. Det är många som retar sig på vattenskotrarna för att de för oväsen. Det är ett jobbigt och ojämnt ljud om de är några stycken som ligger och gasar, säger Mikael Fredstam.

Enligt Kustbevakningen händer det att vattenskoterförarna kör i 50 knop, vilket motsvarar drygt 90 kilometer i timmen. Det skapar problem på många ställen i innerstan.

Vid badplatser som Långholmen och Smedsudden eller andra platser som Reimersholme, som inte är badplaster men där människor ändå tar sig ett dopp, innebär det stora risker eftersom de som kör fort kan få tunnelseende och har svårt att uppfatta vad som händer omkring dem. Då är det lätt att missa huvudet på någon som simmar.

Att köra för fort bredvid någon som simmar är ett typexempel på vårdslös körning. Som vårdslös körning klassas också att lägga sig framför ett stort passagerarfartyg så att det måste vidta åtgärder för att undvika en krock.

Än så länge har Mikael Fredstam och Mattias Erlandsson haft det rätt lugnt.

– Det märks tydligt att det har varit dåligt väder, vi har inte haft så många incidenter. Under en dag kanske vi stoppar tio personer för olika typer av felbeteende, säger Mikael Fredstam.

Fakta

Ökad säkerhet

Kustbevakningen är en statlig myndighet som arbetar för hållbar havsmiljö och för att öka människors säkerhet till sjöss.

I Stockholm finns Kustbevakningen i Furusund, Vaxholm, Djurö och Södertälje.

Från och med juni i år finns de även i Stockholms innerstad.

Hastighetsbegränsningen nära land ligger ofta mellan 5 och 7 knop.

Gränsen för sjöfylleri går vid 0,2 promille. För grovt sjöfylleri gäller 1,0 promille.