Okänt namn stod på skuldebrevet

Enligt Frida Nilsson har familjen inte kontaktats av banken på grund av misstagen. ”Det minsta man kan begära är en ursäkt från dem”, säger hon.
Enligt Frida Nilsson har familjen inte kontaktats av banken på grund av misstagen. ”Det minsta man kan begära är en ursäkt från dem”, säger hon.
Nordeakontoret satte upp fel kvinna på bolånet. Det blev droppen för Frida Nilsson och Robert Segebladh som bytte bank efter strulet.

Därmed gör de som allt fler bankkunder – de bytte bank.

Svenska bankkunder blir allt missnöjdare och mer benägna att byta bank. Enligt en undersökning från SKI, Svenskt kvalitetsindex som genomfördes tidigare i höstas, rasar privatkundernas nöjdhet framförallt med storbankerna.

Frida Nilsson från Vallentuna är en av dem. Efter upprepat strul med sina bolån lämnade hon sin gamla bank för en ny.

– Allt var huller om buller, säger Frida Nilsson.

När hon och sambon Robert Segebladh sålde sin lägenhet med vinst kunde de uppfylla drömmen och köpa en nyproducerad villa i Vallentuna.

Men när de kontaktade Nordea-kontoret i Vallentuna för lån började problemen. Misstag på misstag från banken gjorde att paret till slut tröttnade och bytte bank.

– Från drömhus till mardröm tack vare banken, skulle man kunna säga, säger Frida Nilsson.

Lokaltidningen Mitt i Vallentunasteget har tagit del av parets bankpapper som visar på felen.

Sin värsta chock fick de när de fick skuldbrevet från banken i maj. Frida var utbytt och en vilt främmande kvinna från Täby, med ett snarlikt personnummer, stod som låntagare tillsammans med hennes sambo Robert.

– Hon stod på första sidan och jag på sista sidan. Kontrollerar de inte sånt här, det kan man ju undra, säger Frida Nilsson.

Banken hävde lånet för den okända Täbykvinnan. Enligt en anhörig till kvinnan som felaktigt fick bolånet blev hon inte informerad om vad som hänt.

– Om lånet är hävt är ju ingen skada skedd. Men det här gör ju knappast att mitt förtroende för banker stiger.

Den felaktiga låntagaren ska dock ha tyckt att misstaget var både obehagligt och allvarligt.

Nordeakontoret gjorde fler misstag med Frida Nilssons och Robert Segebladhs villaköp.

Bland annat drog de mer pengar till kontantinsatsen från parets konto än överenskommet – utan att fråga eller informera.

Robert och Frida upptäckte själva att pengar från kontot plötsligt var borta och sökte upp banken som då satte tillbaka pengarna direkt.

Trots att felen rättats till av banken tycker inte Frida Nilsson deras agerande är okej.

Förtroendet för banken som skulle guida dem genom husköpet är rejält rubbat.

– Man tror att banken ska kunna och man litar på dem. Man har gått på helspänn hela tiden på grund av den här banken. När kommer nästa misstag och vad ska de göra då?

Erik Arvidsson, kontorschef på Nordea i Vallentuna, uppger att han kommer att gå igenom ärendet. Men på grund av banksekretessen kommenterar han inte det enskilda ärendet.

Rent generellt säger han att Nordeas bankkontor i Vallentuna är öppet för dialog med kunderna.

– Är det så att man ser att något blivit fel är vi självklart öppna för dialog, säger han.

Swedbank och Nordea är de banker som kunderna är minst nöjda med enligt SKI:s undersökning.

Kontoren upplevs ottillgängliga och att de har minskat kontanthanteringen har inte varit populärt.

Nordea har dessutom dragits med problem med internetbanken. Det har bidragit till kritiken, enligt Nordeas pressavdelning.

Men Nordea upplevs också mindre ansvarsfull och pålitlig än tidigare, enligt SKI.

De är främst det som fått Frida Nilsson och Robert Segebladh att byta bank.

– Jag har ingenting mot Nordea. Men jag vill uppmana andra att inte acceptera inte misstag som vi gjorde, säger Frida Nilsson.

Fakta

Missnöjet ökar

Anmälningar av banker till Allmänna reklamationsnämnden under perioden 1 januari 2 november:

KällA: Allmänna reklamationsnämnden