”Olämpligt” att bygga skyskrapa i trä

Trätoppen mäter 133 meter, rymmer 270 lägenheter och två takterrasser. Förslag från centerpartiet.
"Trätoppen" mäter 133 meter, rymmer 270 lägenheter och innehåller två takterrasser.
Centerpartiet vill bygga en 133 meter hög skyskrapa i trä på Parkaden i city.
Nu reagerar kulturförvaltningen i Stockholms stad på förslaget och kallar bygget för "olämpligt".

Det var i april förra året som Centerpartiet gick fram med ett förslag om att bygga en 40 våningar hög skyskrapa i trä på parkeringshuset Parkaden på Regeringsgatan. Huset som fick namnet ”Trätoppen” skulle enligt förslaget mäta 133 meter, rymma 270 lägenheter och innehålla två terrasser för allmänheten. Fasaden skulle kläs i arkitekten Hans Asplunds välkända siffermönster.

”Olämpligt”

Nu möter förslaget motstånd i kulturförvaltningen, som kallar bygget för olämpligt.

”Att bygga en så omfattande struktur som en skyskrapa på Parkaden skulle inte bara förändra dess utseende och sammanhang. Det skulle också kräva att byggnadens innandöme revs och bara lämnade kvar en tom kuliss av ett före detta parkeringshus”, skriver de i ett remissvar till kommunstyrelsen.

Parkaden är ett av få parkeringshus som realiserades under 60-talet och har ett unikt symbolvärde, skriver kulturförvaltningen. Huset har sedan tidigare klassats som en av de mest värdefulla fastigheterna på Norrmalm.

Vill ha skyskrapeprogram

Centerpartiet föreslog också att staden tar fram ett skyskrapeprogram, där man pekar ut fler platser som är lämpliga för riktigt höga hus.

Kulturförvaltningen ser positivt på strategier för bostadsbyggandet, men vill ha en bredare strategi som inte bara fokuserar på höghus. De pekar också ut flera risker med att bygga höga hus i city:

”Även om höga hus i sig inte tar mycket markyta i anspråk gör höjden att de skymmer och skuggar stora ytor. Det är särskilt påtagligt på de breddgrader vi befinner oss där den ofta lågt stående solen ger längre slagskuggor än i andra ”skyskrapestäder” som till exempel New York och Tokyo”, skriver de.