Olika bud för de som fått böter av Q-Park

Flera som bötfällts på under 6 minuter av Q-Park har blivit nekade att få tillbaka sina pengar.

Men efter ytterligare klargöranden lovar bolaget bättring.

Efter Lokaltidningen Mitt i:s avslöjande att Q-Park bötfäller de centrumbesökare som glömt ställa in p-skivan redan efter en minut trots att gränsen går vid 6 minuter är det många som hört av sig till tidningen.

Enligt en del läsare som kontaktat Q-Park efter artikelserien för att få pengar tillbaka ska bolaget bland annat ha sagt att uppgifterna inte stämmer, vid ett annat tillhfälle ska parkeringsbolaget ha sagt att överenskommelsen med Huge om att betala tillbaka böter bara gäller vissa centrumparkeringar, inte alla som Huge tidigare gjort gällande.

– Det här ska gälla alla centrumanläggningar i enlighet med tidigare överrenskommelse mellan Huge och Q-park, säger Christina Hansson, affärsområdeschef på Huge.

Och så här skrev Huges centrumchef Tomas Sahlström tidigare i ett mejl till tidningen:

”Jag har varit i kontakt med Q-park och vi är överens om följande: Har man fått en kontrollavgift av Q-park på någon av våra fastigheter med en kontrolltid på mindre än 6 minuter kan man vända sig till Q-park och få pengarna tillbaka eller slippa betala om inbetalningen inte är utförd.”

Att man hade en sådan överenskommelse med p-bolaget bekräftades även av Huges vd Åsa Hedenberg.

Efter ytterligare klargöranden uppger Q-Park nu att man kommer att ändra rutinerna, ingen ska längre behöva bötfällas på under 6 minuter om man till exempel i en stressig situation glömt ställa in p-skivan.

I ett mejl till Huge som meddelar Q-Park att bevakningstiden i handdatorn ska ändras från 1 minut till 6 minuter.

I samma mejl skriver bolaget också att man i första hand ska vända sig till Q-Parks överklagandeavdelning eller bolagets mark-chef i Stockholm i andra hand, om man ”fortfarande känner sig orättvist behandlad”.

– Man kan också vända sig direkt till oss om man har frågor om den här typen av p-böter. De personer som känner orättvist behandlade ska såklart få ett svar som är korrekt, säger Christina Hansson.