ANNONS

Olle blev påkörd på övergångsstället

”Jag var alldeles väck och kunde knappt röra mig. Det blev två veckors sjukhusvistelse”, berättar Olle Helmers om olyckan på Karlbergsvägen.
”Jag var alldeles väck och kunde knappt röra mig. Det blev två veckors sjukhusvistelse”, berättar Olle Helmers om olyckan på Karlbergsvägen.
Olyckorna mellan ­cyklister och fotgängare i Stockholm ökar.

Olle, 68, bröt höften när han blev påkörd av en cyklist på Karlbergsvägen.

– Det sa bara smack så låg jag på gatan, säger Olle Helmers.
ANNONS

Allt fler människor skadas när gående och cyklister brakar ihop på stadens gator, visar siffror från Transportstyrelsen.

Under 2013 skadades 76 Stockholmare – 18 av dem allvarligt – i olyckor mellan cyklister och fotgängare. Det är en ökning med 17 procent jämfört med 2012.

– Det är en påtaglig ökning. Men jag är också övertygad om att det finns ett stort mörkertal, säger Marcus Rostedt, trafikpolischef i city.

Några av de mest olycksdrabbade gatorna i Vasastan förra året var bland andra hårt trafikerade Sveavägen, Torsgatan och Vasagatan.

Mycket trafik är det också på Karlbergsvägen. Där blev Olle Helmer i våras påkörd av en cyklist på ett övergångsställe.

– När det blev grönt ljus gick jag ut och då sa det bara smack och så låg jag på gatan, säger Olle Helmers, som fördes till sjukhus, där man konstaterade att han hade brutit höften.

– Jag var alldeles väck och kunde knappt röra mig. Det blev två veckors sjukhusvistelse.

Snart ett år efter olyckan behöver Olle Helmers fortfarande stöd av en krycka.

– Jag har ont i höften, men mår mycket bättre nu. Men min sjukgymnast säger att jag kanske aldrig blir helt återställd.

ANNONS

Cyklisten som körde på Olle har nu dömts till dagsböter för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada.

Att cykelolyckorna ökar tror polisen beror på att allt fler i innerstan cyklar. En annan anledning kan vara att vissa cyklister beter sig på ett sätt när de cyklar och på ett annat när de kör bil.

– Man chansar lite och tänker inte på att hur man cyklar faktiskt kan påverka körkortet. Men man kan inte bara säga att det är cyklisternas fel, det kan också vara gående som inte är uppmärksamma, säger Marcus Rostedt.

Hur får man folk att tänka sig för?

– Folk måste fundera på hur de beter sig i trafiken. Sedan planerar vi att ha fler cyklande poliser ute på gatorna i år, som ska informera cyklister om vilka risker de tar.

Hur upplever du läget i trafiken mellan gående och cyklister?

Nicklas Fredriksson, 45, byggarbetsplatschef, Vasastan:

– Jag tycker att alla fordonsslag missköter sig. Cyklister tar genvägar och följer inte trafikregler och gående går rätt ut i gatan.
Gudrun Vanke, 67, egenföretagare, Vasastan:

– Det är bra, jag har inte tänkt på att det skulle vara några problem.
Daniel Westerberg, 30, vd för klädföretag,
Vasastan:

– Jag tycker framförallt att bilister inte tar hänsyn till cyklister.
Johanna Larsson, 34, grafisk designer, Vasastan:

– Folk struntar i att de går på cykelbanorna. Men cyklisterna sköter sig inte alltid heller, många genar i korsningar.
ANNONS