Olyckor och köer: Morgontrafiken var kaotisk

Många olyckor rapportera in i Stockholms morgontrafik. Här köer på riksväg 222.
Många olyckor rapportera in i Stockholms morgontrafik. Här köer på riksväg 222.
Vintern är här. Och tillsammans med snöfallet kommer även halkan. Något som skapade stora bekymmer i tisdagens morgontrafik.
– Som vanligt när snön kommer till Stockholm, meddelar den mycket upptagna räddningstjänsten.

Många olyckor och störningar rapporteras in efter att första ordentliga snöfallet dragit in över Stockholm. Vädret ger en stor risk för halka och mycket besvärligt väglag.

– Det är stökigt. Som vanligt när snön kommer till Stockholm. Det är många småincidenter på flera ställen, meddelar räddningstjänsten till mitt i.

Flera fordon fast i halkan

På Sveriges Radios trafikredaktion rapporterades  20-talet olyckor och störningar i Stockholms morgontrafik, och problemen fortsätter att rulla in.

Till exempel har fyra bilar kolliderat på E4/E20 Södertäljevägen, vid Bredäng i riktning in mot stan, och på flera av påfarterna till Essingeleden står bilar fast i halkan.

Andra olycksdrabbade vägar är landsväg 222, Värmdöleden och landsväg 226, Huddingevägen – där en lastbil har kolliderat med en personbil. Vid Västberga allé står flera lastbilar fast i halkan.

Inga rapporter om personskador

Kaoset medför långa köer på vägarna, men inga allvarliga skador har inrapporteras.

– Fram till halv 11 hade vi inga allvarliga personskador, men det fortsätter fyllas på med olyckor som vi inte hunnit ut på än, säger Eva Nilsson, presstalesperson hos Stockholmspolisen.

Vid enklare olyckor där förare har möjlighet att köra vidare rekommenderar polisen att de inblandade byter uppgifter och upprättar anmälning senare.

– Vi måste prioritera olyckor som medför hinder i trafiken eller personskador, säger Eva Nilsson.

Men allt eftersom snön avtar blir läget i trafiken lugnare.

– När det gäller de statliga vägarna borde det inte vara några större problem till eftermiddagsrushen, säger Ingemar Arebratt, enhetschef på Trafikverket.

Fakta

Så kör du säkert i halkan

Undvik att få sladd:

Anpassa din hastighet efter vägens utseende och trafiken på vägen. Om det är kurvigt eller backigt ska du anpassa hastigheten i god tid före kurvor eller backkrön.

Om det är riktigt halt ska du försöka att styra med små rattrörelser för att undvika att få sladd. När du gasar ska du göra det försiktigt, med väldigt lätt fot på gasen.

Köra på hög eller låg växel vid halka?

Du ska köra på så hög växel som möjligt, eftersom friktionen mellan vägbana och däck är låg när vägen är hal, och eftersom det slirar om du gasar för mycket. Om du har en hög växel är det lättare att behålla väggreppet och undvika att bilen slirar.

Så agerar du om du får sladd:

Om bakänden på bilen går ut åt höger ska du parera genom att vrida ratten åt höger. Beroende på vilken hastighet du håller måste du anpassa rattrörelserna, men det kan vara svårt att hålla sig lugn och hinna tänka på det när man får sladd. Det viktigaste är att alltid försöka undvika att hamna i en situation där du förlorar kontrollen över din bil.

Halka i branta backar:

I utförsbackar är det bättre att köra på en lägre växel, eftersom du då kan utnyttja motorbromsen. Då minskar risken att hjulen låser sig. Det är alltid bra att försöka motorbromsa, både ur säkerhetssynpunkt och ur miljösynpunkt.

Om du kör i diket:

Det första du ska tänka på är att varna andra trafikanter genom att sätta på bilens varningsblinkrar. Innan du kliver ur bilen för att sätta ut varningstriangeln ta gärna på dig en reflexväst så du syns ordentligt.

Varningstriangeln ska du placera så att trafikanterna i god tid hinner se att någonting har hänt längre fram på vägen. Hur långt före din bil varningstriangeln ska placeras beror på vilken hastighet det är på vägen.

Trafikanterna som passerar dig bör få 3-4 sekunder på sig att sakta ner, därför ska varningstriangeln sättas ut åtminstone 100 meter före olycksplatsen. Tänk på att en bil som kör 90 km/h hinner 25 meter på en sekund.

 

 

Källa: Trafikverket