En man omkom på t-banespåret i Abrahamsberg

En man omkom efter att ha snubblat ner på spåret.
En man omkom efter att ha snubblat ner på spåret.
Under lördagen omkom en man på spåret vid Abrahamsbergs tunnelbana. Enligt vittnen till polisen ska mannen ha snubblat ner på spåret. Trots att olyckor som dessa sker har SL inga planer på att bygga plattformsväggar just nu.
– Just nu har vi inget på gång, säger Jesper Petersson, presskommunikatör på SL.

Under lördagen den 18 november vid 14.15-tiden inträffade en olycka på Abrahamsbergs tunnelbanestation. En man omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg. Enligt vittnesuppgifter till polisen ska mannen snubblat och fallit ner på spåret där han sedan hamnat under ett tunnelbanetåg.

– Det är en väldigt tragisk olycka, säger Jesper Petersson, presskommunikatör på SL.

Enligt Transportstyrelsen dör det drygt tio personer per år i tunnelbanan, 2016 omkom fyra personer och 2015 omkom 15 personer.

Helgens händelse ger SL en ytterligare anledning att se över säkerheten på spåren. Under 2016 var det tal om att sätta upp plattformsväggar i tunnelbanan på två platser i stan, en vid Medborgarplatsen och en i Åkeshov.

Väggarna, som öppnar sig när tåget står på perrongen, är till för att förhindra olyckor vid trängsel eller för exempelvis synskadade men också för att stoppa personer som självmant tar sig ner på spåren. Men upphandlingen av väggarna bröts i maj då den bara fick ett anbud.

– Just det arbetet har avbrutits och just nu har vi inget på gång, säger Jesper Petersson.

Odenplan

Station Odenplan Citybanans pendeltåg. Foto: Dennis Andersson.

Två platser i Stockholm där plattformsväggar redan finns är vid Citybanan på Odenplan och Centralstationen. Citybanan invigdes i juli år och därför är det för tidigt att konstatera om det sker färre olyckor på de platser med väggar jämfört med de platser utan väggar.

– Väggarna försvårar ju för människor att ta sig ner på spåret, det är möjligt att det kommer att visa någonting i statistiken längre fram, säger Jesper Petersson.

Anledningen till att det bara finns plattformsväggar på Citybanan är att det var lättast att bygga väggar där för att det var helt nya stationer.

– Det är ju lättare att bygga in en sådan teknik i en helt ny anläggning än att bygga nytt på gamla stationer. Tunnelbanans stationer är ju 40 år eller mer, det finns andra utmaningar att bygga på redan existerande stationer, säger Jesper Petersson.

Fakta

Olyckor på spåren

  • Under 2016 omkom 4 personer på tunnelbanespåret vilket är en minskning med cirka 75 procent jämfört med 2015, då det var 15 personer som omkom.
  • I samtliga fall är det personolyckor där personer otillåtet befinner sig i spåret eller personer som hoppar från en plattform och blir påkörda av ett tunnelbanetåg.
  • Ungefär 70 procent av alla personolyckor i tunnelbanan klassificeras senare som självmord och drygt 70 procent av de omkomna är män.
  • Under 2016 var det 8 personer som allvarligt skadades i tunnelbanan, vilket är en fördubbling mot 2015 då det var 4 stycken.  Ser man över tid från 2013 är trenden att antalet allvarligt skadade ökar i tunnelbanan.
Källa: Transportstyrelsen