Operasångerskan Susanna satsar allt på en kväll

Susanna Reuter har bland annat spelat på Norrlandsoperan och Göteborgsoperan.
Susanna Reuter har bland annat spelat på Norrlandsoperan och Göteborgsoperan.
Susanna Reuter från Näsby park var ett blygt barn. Idag är hon operasångerska. Nu satsar hon allt och sätter upp Puccinis "Tosca" på Vasateatern nu på lördag.
– Är man inte beredd att arbeta stenhårt har man ingen framtid som operasångare.

Susanna Reuter går runt i sin villa vid Kråkuddens spets och funderar på ond bråd död. Den 24 november träder hon i rollen som Tosca på Vasateatern.

– Det är en stor roll och en krävande opera för alla sångare. Visst skulle det kunna kännas lite nervöst att göra en så stor roll som Tosca men har man repat under nästan sex månader så skall det sitta.

Puccinis opera i tre akter är ingen lycklig historia.

Alla dör.

Susanna Reuter har tilldelats flera stipendier, bland annat Kungliga Musikaliska Akademiens stipendium och Täbys kulturstipendium. Foto: Erik Lejdelin

Månaders slit – för en exklusiv föreställning

Ett trettiotal personer har engagerat sig i månader.

Dirigenten Niklas Tamm har skrivit om musiken för en mindre orkester och logistiken har varit krävande eftersom Susannas motspelare bor i Jönköping och Vänersborg.

Det är mycket arbete för något som är över på lite drygt två timmar.

– Det är klart vi hoppas att det blir fler föreställningar, men i nuläget har vi bara den här, säger hon.

Susanna säger att hennes engagemang för opera är stort och liknar det vid en idrottsman på elitnivå. Det är träning varje dag som gäller.

– Är man inte beredd att arbeta stenhårt har man ingen framtid som operasångare.

Susanna Reuter på terassen i Näsby park, med utsikt över Stora Värtan. Hon började i Täby musikklasser i mellanstadiet. Foto: Erik Lejdelin

Pluggat opera i Österrike

Susanna Reuter berättar att hon var ett blygt barn. Hon stod alltid längst bak på klassens föreställningar. Men musikintresset väcktes tidigt och modet växte sig större med åren.

Sen tog det fart.

Hon fick ta emot stipendier och kom in på operautbildningar i Stockholm, Göteborg och studerade för världssopranen Barbara Bonney i Salzburg i Österrike.

– Där lärde jag mig tyska, vilket är ett måste om man ska sjunga opera.

Opera kan vara fruktansvärt tråkigt

Susanna Reuter

Men varför blev det opera?

– Det var en sångpedagog under gymnasiet som förstod att det var klassisk sång min röst passade för.

Operasångare sjunger utan förstärkning, och de måste ha rejält tryck i pipan för att höras över orkester och nå de som sitter längst bort i salongen. Men man måste också ha skådespelartalang, menar Susanna Reuter.

– Opera kan vara fruktansvärt tråkigt om det är någon som bara ställer sig rätt upp och ner och sjunger i tre timmar, på ett språk man inte förstår.

Idag varvar hon arbetet som operasångerska med att jobba på Kulturhuset.

– Det känns bra att också ha en arbetsplats, med kollegor och strikta tider.

Men man måste ha ett rejält mått av mod för att våga satsa på opera?

– Ja, kanske det. Man behöver också bra människor omkring sig som kan uppmuntra en. Det är lätt att bli självkritisk.

Vad drömmer du om?

– Att få komma utomlands och få göra de stora rollerna. Helst i Tyskland som är ett stort land när det gäller opera, det vore fantastiskt.

Föreställningen är producerad av hennes bolag Kråkudden AB i Näsbypark. Tanken är att företaget ska möjliggöra för utbildade musiker och sångare att producera egna föreställningar.