Ordrevolutionen startade i Husby

Baraka<b>t</b> Ghebrehawariat växte upp i Tensta.
Baraka<b>t</b> Ghebrehawariat växte upp i Tensta.
Nachla Vargas Alaeb, som går under artistnamnet Nachla Libre, är en av initiativtagarna till Revolution Poetry.
Nachla Vargas Alaeb, som går under artistnamnet Nachla Libre, är en av initiativtagarna till Revolution Poetry.
Revolution Poetry startade i en liten lokal i Husby i slutet av 2009 av tre spoken word-poeter.

Idag är Revolution Poetry en stark röst att räkna med. Nu visas en ny dokumentärfilm om poesikollektivet på SVT play.

Det började i en liten lokal vid Husbygårdsskolan i slutet av 2009. Där höll Nachla ”Nachla Libre” Vargas Alaeb, Aladin Bewar Zakholi och Namo ”Lilla Namo” Marouf hus och spånade idéer och skrev poesi. De var inspirerade av spoken word-rörelsen, men kände sig inte hemma på krogscenerna inne i stan.

De bestämde sig för att erövra finrummen och teaterscenerna inne i stan med berättelser från förorterna.

Nu, drygt sex år senare, har de blivit en stark röst att räkna med. Förra året firade poesikollektivet fem år med en stor och fullsatt tillställning på Folkoperan.

Mitt i har tidigare berättat om deras rörelse, bland annat om poesiskolan på Tensta bibliotek där deltagarna på kursen levererade imponerande texter med mycket känsla i.

Nyligen hade filmen om poesikollektivet premiär på Tempo dokumentärfestival. Det är filmaren Magnus Johansson som skildrat deras framfart.

Nu kan filmen om Revolution Poetry ses på SVT play som en del av SVT:s K special.

Mest fokus i filmen är det på grundaren och den konstnärlige ledaren Nachla Vargas Alaeb och Barakat Ghebrehawariat, som båda jobbar aktivt med Revolution Poetry.

I början av dokumentären visar Nachla platsen i Husby där allting började. När filmen spelades in användes den lilla lokalen som ett förråd för kläder och annat som samlats in till nyanlända flyktingar.

– Vi fick låna lokalen av Megafonen, säger hon.

Barakat Ghebrehawariat växte upp i Tensta och är demokratiagent och social entreprenör.

När Mitt i intervjuade honom 2014 sa han att de fyller luckor och vakuum som en tämligen homogen grupp av vit medelklass alltid dominerat.

– Vi vill ta plats i de offentliga rummen, de är våra rum också.

Nachla Vargas Alaeb reagerar starkt när folk säger att de har lyckats ta plats på de stora scenerna nu.

– Det handlar inte bara om att ta plats på kulturscenerna i stan, utan det handlar om en rasistisk & postkolonial struktur som måste brytas ner. Då pratar vi inte bara om Revolution Poetry utan om att personer från förorten som är ickevita ska få jobb på institutioner, produktionsbolag, teatrar, mediehus osv.

– Det handlar också om att Spoken Word som konst skall få sin rättmätiga plats på scener runt om i Sverige vilket det ej har idag, säger hon.

Vilka hoppas du ska se filmen?

– Mitt mål är att folk som kan relatera till våra berättelser får upp ögonen för det vi gör och blir inspirerade och peppade. För mig är det inte viktigast att nå majoritetssamhället utan det viktiga för mig är att nå ickevita från diverse områden i Sverige. Vi vill vara en dörröppnare som visar att det går att ta plats.