Oro för trafikkaos när Brännbacken byggs

Sven Faugert, i Naturskyddsföreningen, är emot planerna på ett industriområde vid Brännbacken.
Sven Faugert, i Naturskyddsföreningen, är emot planerna på ett industriområde vid Brännbacken.
Klarar Roslagsvägen mer trafik? Det är frågan när det nya industriområdet vid Brännbacken planeras.

Naturskyddsföreningen varnar för trafikkaos om planen blir verklighet.

– Väg 276 korkas igen, säger Sven Faugert.

Just nu planerar Österåker kommun att bygga ett nytt industriområde vid Brännbacken som ska växa fram de närmsta 30 åren.

Syftet är dels att skapa fler arbetsplatser än det finns i dag och dels att göra detta utanför Åkersberga centrum, då de industrier som finns där kan behöva flytta på sig i framtiden när kanalstaden väntas växa.

Men Naturskyddsföreningen är djupt oroade över planerna.

Sven Faugert, ordförande i föreningen, tror att byggplanerna kommer att leda till trafikkaos på 276:an när både tung industritrafik och arbetspendlare ska åka i genom centrum för att ta sig till Brännbacken.

– Det kommer bli mer trängsel, buller, olyckor och avgaser. Vägen klarar inte ett industriområde norr om Åkersberga, tror Sven Faugert.

Han skulle i stället vilja se att kommunen valde att anlägga industriområdet närmare E18, förslagsvis söder om Stava.

– Då skulle vi slippa genomfartstrafiken genom Åkersberga, säger han.

Kommunen har tittat på möjligheterna till just detta, men bedömt att Brännbacken är bättre. En av orsakerna till det är att kommunen, till skillnad från vid Brännbacken, inte själv äger marken vid Stava.

Kommunens planarkitekt Alexander Larsson ser visserligen fördelen med att slippa genomfartstrafiken, men är inte lika rädd för trafikkaos som Naturskyddsföreningen.

– Visst leder förslaget till ökad trafik. Men trafiken till Brännbacken kommer att gå mot flödet. Vid Brännbacken skapar vi även nya arbetsplatser öster om Åkersberga, vilket gör att som bor där inte behöver pendla genom centrum.