Min lokala hjälte

”Orten ger kulturell intelligens”

Imenella Mohameds dansgrupp Unruly gang. Foto: Mahad Mohamed
Imenella Mohameds dansgrupp Unruly gang. Foto: Mahad Mohamed
xx
Imenella Mohamed från Tensta har skrivit ett kapitel i boken.
Babak Azarmi vill stärka identiteten bland de unga från förorterna. Foto: Paul Edwards
Babak Azarmi vill stärka identiteten bland de unga från förorterna. Foto: Paul Edwards
Sherihan Abdulle (Cherrie), Babak Azarmi och Erik Lundin. Foto: Paul Edwards
Sherihan Abdulle (Cherrie), Babak Azarmi och Erik Lundin. Foto: Paul Edwards
Babak Azarmi.
Babak Azarmi.
Erik Lundin.
Erik Lundin.
De är uppvuxna i förorten, behärskar flera språk och olika kulturella koder – och börjar inse vilken merit det är. De är den tredje kulturens barn.
– Att komma från de här områdena är värdefullt, säger Babak Azarmi, som gett ut boken Third culture kids, som ett manifest för identitet.

Att växa upp i förorten ger en särskild kulturell intelligens, menar Babak Azarmi, grundare av musikkollektivet RMH och Trans94 och uppvuxen bland annat i Kista och Akalla.

Under sin uppväxt kände han sig aldrig riktigt hemma varken som svensk eller iranier. ”Andra och tredje generationens invandrare” tyckte han aldrig kändes som en identitet.

När han 2016 ramlade över begreppet third culture kids kände han att han hittat rätt.

– Det är dags att vi som växer upp i de här områdena börjar inse vilken potential vi har. För mig tog det 35 år innan jag insåg att man inte behöver känna sig splittrad mellan sitt ursprungsland eller Sverige, utan att man är något helt eget, säger Babak Azarmi.

Det är dags att vi som växer upp i de här områdena börjar inse vilken potential vi har

Nu vill han stärka de unga som växer upp i så kallade utanförskapsområden.

– Identitet är superviktigt. Det finns redan nog med problem i orten med fattigdom, arbetslöshet och eftersatta lägenheter och annat. Vår identitet ska inte behöva vara en del av problemet.

I höstas kom boken Third culture kids ut, som Babak Azarmi ligger bakom. I boken har han samlat ett 40-tal personer som medverkar med texter, bilder och andra uttryck.

Erik Lundin som har kopplingar till hela Västerort, Sherihan Abdulle (Cherrie) från Rinkeby och Adam Taal (Adam Tensta) från Tensta har skrivit varsitt kapitel.

Från västerort finns flera andra namn med, bland annat poeten Nattalie Ström Bunpuckdee, dansaren Imenella Mohamed och Auelkaffegrundaren Samuel Berhane från Tensta, formgivaren Parasto Backman från Akalla och rapparen Michel Dida från Bromsten.

En styrka att komma från förorten

För Imenella Mohamed är det en styrka och en stolthet att komma från Tensta.

– Vi kan så många språk och kan uttrycka oss på andra sätt som inte andra förstår. Det blir nästan som ett hemligt språk. När man är yngre ser man de som bor i finare områden som bättre, och jag hoppas att vi som är med i boken kan bli förebilder som kan få de yngre att känna stolthet över var de kommer från, säger hon.

I höstas turnerade Babak Azarmi till olika orter tillsammans med Erik Lundin och Cherrie för att prata om third culture kids och för att inspirera unga till att skapa egna kulturella uttryck i stället för att gå i andras ledband.

Turnén var i samarbete med Folkets hus och parker, och Rinkeby Folkets hus var en av platserna där de höll workshop.

Kan bli bok för skolorna

Nu jobbar Trans94  tillsammans med förlaget Ordfront med att boken ska bli obligatorisk läsning i skolorna.

– Det var aldrig någon som sa till oss när vi växte upp att vi bodde på rätt ställe. Det som sades var att vi bodde på fel plats, hade fel hudfärg och fel namn. Det behövs en skolbok som tar upp det här ämnet – tänk om jag hade fått läsa den när jag gick i skolan, säger Babak Azarmi.

Fakta

Vi lottar ut tre böcker!

Vill du ha ett exemplar av Third Culture Kids? Mitt i lottar ut tre böcker. Mejla ditt namn och din adress till linda.dahlin@mitti.se senast den 13 februari så har du chans att få en bok.

Fakta

Begreppet myntades på 50-talet

Third culture kids är en term som myntades på 1950-talet av sociologen Ruth Hills Useem som ett uttryck för barn till missionärer eller ambassadörer som växte upp i en annan kultur än sin egen.

För några år sen läste Babak Azarmi, grundare till RMH och Trans94, om begreppet och kände att det kunde användas för att uttrycka det han och hans kamrater skapat och delat. ”De som hade fått en särskild kulturell intelligens tack vare den utökade världsbilden miljon- programmen, fritidsgårdarna och orten ger.”

Källa: Ordfront, Trans94

Citat ur boken:

Imenella Mohamed, Tensta:

”Jag är min erfarenhet och den är mer än svensk eller somalie, den är indisk, turkisk, romani och arabisk. Därför är dansen så viktig för mig, för där får jag vara fri i mitt skapande.”

 

Sherihan Abdulle, från Rinkeby:

”Min flykt var nödvändig eftersom den tillslut ändå tog mig fram till rätt plats. Det var alltid här. Hem var alltid här hos mig. Tillsammans med er.”

 

Adam Taal, från Tensta:

”Jag har valt att bygga min kultur som lego, jag har tagit dom bitarna jag vill ha och stoppat undan resten.”

 

Ibrahima Erik Lundin Banda, Grimsta, uppvuxen i Husby, Rinkeby och Bromsten:

”Växer man upp med människor från hela världen, kommer man oundvikligen lära sig om deras ursprung. Alltifrån historia, tradition och kultur till språk och geografi.”

 

Babak Azarmi, uppvuxen i bland annat Kista och Akalla:

”Men nu var vi third culture kids, vi kan vara exakt vad vi vill. Vi är samtiden och framtiden. Enhörningar som hittat en perfekt äng.”

 

Nattalie Ström Bunpuckdee, Tensta:

”Vi ser, vi lär oss och vi lär varandra. Snart ska ni inte bara höra utan lyssna. För våran kör er ska tysta. Snart tar vi över.”