Min lokala hjälte

Oseriösa sotningsföretag härjar i Nacka

Enligt Kent Palmqvist, chef för Nacka sotningsdistrikt, är problemen omfattande.
Enligt Kent Palmqvist, chef för Nacka sotningsdistrikt, är problemen omfattande.
Oseriösa sotningsföretag lurar kunder på tjänster som de inte behöver.
– De ljuger för folk och följer inte konsumenttjänstlagen, säger Kent Palmqvist, chef för Nacka sotningsdistrikt.

Södertörns brandförsvarförbund har sedan flera år ett avtal med Nacka sotningsdistrikt gällande sotning och brandskyddskontroller. Men den senaste tiden har andra sotningsföretag kontaktat invånare i Nacka och uppgett sig ha ett avtal med brandförsvarförbundet, trots att så inte är fallet.

Lurar kunder

Problemen är omfattande menar Kent Palmqvist, chef för Nacka sotningsdistrikt. Enligt han försöker de oseriösa företagen lura kunder på tjänster som inte behövs.

– De kan säga att du måste rengöra imkanalen för annars kan det börja brinna. De har även sagt till vissa att Nacka sotningsdistrikt inte längre finns kvar, att vi har gått i konkurs. De ljuger för folk, det är alltså falsk marknadsföring. Dessutom följer de inte konsumenttjänstlagen då deras tjänster inte går att avboka, säger Kent Palmqvist.

Framförallt är det äldre som drabbas.

– Många kunder ringer upp oss och är oroliga och rädda, säger Kent Palmqvist.

Ring om du är misstänksam

Han råder folk att ta kontakt med Nacka sotningsdistrikt om man fått ett samtal från ett annat sotningsföretag.

– Vi ringer inte upp eller mejlar kunderna såvida de inte bett oss göra det. Är man misstänksam kan man ringa oss, vi svarar alltid i telefon, säger Kent Palmqvist.