Österåker kräver miljoner för tunneln

Renoveringen av tunnel blev mer omfattande än vad man först trodde. Nu vill kommunen ha ersättning av Trafikverket.
Renoveringen av tunnel blev mer omfattande än vad man först trodde. Nu vill kommunen ha ersättning av Trafikverket.
All rondellkonst har ett skärgårdstema så även den blivande i rondellen vid Rallarvägen. Den ska likna en solnedgång med en stenytan som ska glittra som havet. Landskapsarkitekten Anders Wallmark och ljusdesigner Michael Hallbert står bakom rondellkonsten.
All rondellkonst har ett skärgårdstema så även den blivande i rondellen vid Rallarvägen. Den ska likna en solnedgång med en stenytan som ska glittra som havet. Landskapsarkitekten Anders Wallmark och ljusdesigner Michael Hallbert står bakom rondellkonsten.
Den blev drygt 18 miljoner dyrare än väntat, men nu har den äntligen öppnat – Åkersbergatunneln.

Nu kräver kommunen Trafikverket på närmare 20 miljoner för reparationerna.

Åkersberga

Redan vid slutbesiktningen av tunneln under Åkersberga centrum i mitten på 1990-talet upptäcktes problemet med att det kom in dagvatten underifrån. Efter det har diskussionerna böljat fram och tillbaka om vem som skulle ta hand om problemet och vad det berodde på.

Lösningen blev den att kommunen nu har betalat för reparationen av tunneln och att Trafikverket står för kostnaderna för asfaltering vid in- och utfarterna och målning av vägbanan.

Slutnotan för kommunens del är beräknad till cirka 33 miljoner kronor. Från början hade de räknat med att det skulle kosta 10–15 miljoner.

– Man trodde att det skulle räcka med att reparera konstruktionen under vägbanan och just den delen landar på 11–12 miljoner. Men det visade sig att vi behövde åtgärda även väggarna i båda tunnelrören, säger Jenny Gustafsson, projektledare på Österåkers kommun.

Enligt kommunen så har betongen och armeringen i väggarna tagit stryk under åren av allt vägsalt som Trafikverket använt, då grundvattnet som kommit in i tunneln bildat is.

Hade man kunnat komma billigare undan om man åtgärdat detta tidigare?

– Det är en känslig fråga, men ja, det tror jag. Saltet har trängt in i konstruktionen under ganska lång tid vilket skadat väggarna mycket, säger Jenny Gustafsson.

Kommunen kräver nu i ett ersättningsanspråk att Trafikverket ska betala för reparationerna av väggarna – 10,5 miljoner för det södra tunnelröret och ungefär lika mycket för det norra – när denna summa är hopräknad i vår. Totalt blir då kravet cirka 20 miljoner kronor.

– Vi har en tunnel som skulle ha hållit 120 år men höll i 20. Kommunen anser inte att det är vi som vållat skadorna på armeringsjärnen och anser därför inte att det är vi som ska stå för den kostnaden, säger Michaela Fletcher (M), kommunstyrelsens ordförande.

I måndags öppnade dock äntligen de två tunnelrören med två filer åt varje håll.

Diskussionerna har redan gått varma på sociala medier. Många är glada för att den äntligen öppnat men bilister irriteras även av att köerna fortfarande inte minskat och irriterar sig på de gupp som finns i tunneln.

Rolf Svanström kör här dagligen och tycker att vägen just nu är under all kritik.

– Vägbanan är bedrövlig med alla gupp. Än så länge har jag inte heller märkt någon effekt på trafiken, men det beror nog också på vädret, säger han.

Guppen ska åtgärdas enligt Jenny Gustafsson och en riktig effekt på trafiken tror hon kommer att märkas först när Trafikverket kunnat asfaltera hela breddningen mellan Svinningerondellen och rondellen vid Stationsvägen.

För det krävs dock plusgarder och barmark någon vecka i streck.

Under maj och juni kommer kommunen att arbeta med impregnering av utsidan av tunneln och viss asfaltering.

I de krokarna kommer också rondellkonsten – en solnedgång – i den nya rondellen vid Rallarvägen att invigas.

Fakta

Den 244 meter långa tunneln invigdes 1993

Den 244 meter långa Åkersbergatunneln byggdes mellan 1991 och 1993.

Det mesta av tunneln bekostades genom att kommunen överlät byggrätter i centrum till byggföretaget Platzer.

Tunneln invigdes 1993 av dåvarande trafiklandstingsrådet Elwe Nilson som skämtsamt kallade bygget för ”Ingelas undergång” Ingela Gardner (M) var då kommunalråd i Österåker.

Tunneln ligger under grundvattennivån och redan vid slutbesiktningen upptäcktes problemet med att grundvatten läckte in.

Arbetena med att ordna två körfält i varje riktning påbörjades i augusti 2014.

Förra måndagen öppnade alla fyra filer.

Källa: Källa: Österåkers kommun