Östermalmspolisen: Det har varit ansträngande

Cyklisten Charlotte von Sivers tycker det är otäckt att färre rattfyllerister och fortkörare åker dit jämfört med tidigare. "Det är jätteläskigt för det är så mycket barn här som rör sig på Östermalm och många bilister gasar på när det redan är rött", säger hon.
Cyklisten Charlotte von Sivers tycker det är otäckt att färre rattfyllerister och fortkörare åker dit jämfört med tidigare. "Det är jätteläskigt för det är så mycket barn här som rör sig på Östermalm och många bilister gasar på när det redan är rött", säger hon.
I allén kommer också Anna Lindfors med sonen Otto och vännen Ylva Ridderheim: "Det är väl inte bra alls såklart. Men frågan är vad de gör i stället, jag gillar polisen och tror inte de dricker kaffe i stället. Utan det handlar om resurser och lösningen måste vara fler poliser", säger Anna.
I allén kommer också Anna Lindfors med sonen Otto och vännen Ylva Ridderheim: "Det är väl inte bra alls såklart. Men frågan är vad de gör i stället, jag gillar polisen och tror inte de dricker kaffe i stället. Utan det handlar om resurser och lösningen måste vara fler poliser", säger Anna.
Polisen på Östermalm menar att ett hårdare tryck på polisen kan vara en förklaring till att färre åker dit i trafiken.

Mitt kunde i går avslöja att betydligt färre fartdårar och rattfyllerister åker fast i trafiken sedan de lokala trafikpoliserna försvann.

Fredrik Wallén är sedan september kommunpolis för Östermalm. Han tror att det kan finnas flera skäl till minskningen av anmälda trafikbrott. Bland att polisen har fått mer att göra.

– Det har varit ett ansträngande år med tillkommande arbetsuppgifter. Och Norrmalms polisområde är sett till antal händelser ett av de mest ansträngda områdena i landet. Men trafikuppdraget har precis som förra året varit att upprätthålla ordningen och säkerheten på gatorna, säger han.

Det görs fortfarande hastighetskontroller med laserverktyg på Östermalm och varje patrull har i uppdraget att kolla efter misstänkta förare i trafiken om man inte är på väg till ett brådskande uppdrag. Hur många trafikkontroller som gjorts 2016 jämfört med i fjol finns dock inga siffror på.

På Valhallavägen kommer cyklisten Charlotte von Sivers. Hon tycker det är otäckt att färre rattfyllerister och fortkörare åker dit jämfört med tidigare.

– Det är jätteläskigt för det är så mycket barn här som rör sig på Östermalm och många bilister gasar på när det redan är rött, säger hon.

Borde polisen satsa mer på trafiken?

– Om man borde. Men det är väl tyvärr så att man borde satsa på det och allt annat, som alla våldsbrott också.

Enligt Fredrik Wallén kommer man dock fortsätta med trafikövervakningen som i dag och någon trafikgrupp på Östermalm finns inga planer för.

– Tills vidare är det inte aktuellt. Den löpande trafikbevakningen sköter lokalpolisområdet, och det gör vi i linje med tidigare uppdrag. Och det finns en regional trafiksektion som bland annat kollar tung trafik i Norra länken.

I allén kommer också Anna Lindfors med sonen Otto och vännen Ylva Ridderheim.
– Det är väl inte bra alls såklart. Men frågan är vad de gör i stället, jag gillar polisen och tror inte de dricker kaffe i stället. Utan det handlar om resurser och lösningen måste vara fler poliser, säger Anna.

Kommer du tänka du tänka annorlunda nu när du vet att fler kan köra rattfulla och för fort?

– Jag har väl aldrig känt att det bara är att gå rakt ut tidigare heller och trodde inte att alla följde reglerna. Men det kanske gör att man är lite försiktigare.