Östlig förbindelse kan gå i bergtunnel

Trafikverkets fartyg provborrade i vintras i vattnet mellan Nacka och Djurgården för att kontrollera möjligheten att bygga Östlig förbindelse i en bergtunnel.
Trafikverkets fartyg provborrade i vintras i vattnet mellan Nacka och Djurgården för att kontrollera möjligheten att bygga Östlig förbindelse i en bergtunnel.
Östlig förbindelse, den tänkta motorvägstunneln mellan Nacka och Stockholm, bör gå i en bergtunnel under Saltsjön.

Det har Sverigeförhandlingen kommit fram till enligt en rapport som lämnats till regeringen.

Sverigeförhandlingen förordar enligt rapporten en bergtunnel framför en sänktunnel eftersom en bergtunnel inte gör intrång i Nationalstadsparken, Djurgården, och att det är en teknisk robust lösning med beprövad teknik.

Bergtunnelalternativet är enligt rapporten cirka tre miljarder kronor billigare än en sänktunnel på Saltsjöns botten men cirka 1,8 kilometer längre. Det medför enligt rapporten en ökad körtid med cirka en minut och ökade koldioxidutsläpp.

Byggs Östlig förbindelse bidrar tunneln enligt rapporten ändå till ett totalt minskat utsläpp av koldioxid i länet. Förklaringen är att trafik kommer att flyttas från Essingeleden och innerstadsgatorna.

Bergtunneln beräknas kosta 17,7 miljarder kronor. Byggs en spårtunnel parallellt med trafiktunneln, ökar kostnaden med 2,7 miljarder.

År 2030, då tunneln skulle kunna stå klar, beräknas trafiken i Stockholms län ha ökat från dagens 30,4 miljoner fordonskilometer till 35,5-45,2 miljoner fordonskilometer per dygn. Östlig förbindelse beräknas öka trafikmängden med 0,7 fordonskilometer per dygn.

Sverigeförhandlingen fortsätter nu sina förhandlingar med bland annat Nacka och Värmdö kommun om finansieringen.

Staten, Nacka och Värmdö kommun och Stockholm stad ska vara med och betala för tunneln, men Sverigeförhandlingens utgångspunkt är att även trafikanter som kör i tunneln bör bidra med en brukaravgift.