Östliga förbindelsen kan bli av

Den östliga förbindelsen ska sammankopplas med södra länken och Värmdöleden.
Den östliga förbindelsen ska sammankopplas med södra länken och Värmdöleden.
Johanna Gottlander, geolog och Michael Lundborg, Kommunikatör på Trafikverket var med under provborrningen av den östliga förbindelsen.
Johanna Gottlander, geolog och Michael Lundborg, Kommunikatör på Trafikverket var med under provborrningen av den östliga förbindelsen.
Det kan bli en östlig förbindelse mellan Värmdöleden och Frihamnen. Det står klart efter Sverigeförhandlingens möten under dagen.

Men trots att Värmdös ledande politiker inte vill annat än att få leden är pressen stor att öka bostadsbyggandet som motprestation.

– Vi ska analysera det bud vi fått idag för att se om det är möjligt, säger Monica Pettersson (M).

Idag inleddes Sverigeförhandlingen, som syftar till att utöka kollektivtrafiken, transporsystemen och i längden leda till ökat bostadsbyggande i storstadsregionerna.

Mötet hålls på Norra latin i centrala Stockholm. På plats är allt från forskare till landstingsråd och lokala politiker från hela Storstockholm.

Under dagens uppstartsmöte står det klart vilka satsningar som staten är beredda att diskutera. Bland annat ska tunnelbana mellan Mörby centrum och Täby vara med i diskussionerna samt tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö och mellan Ropsten och Lidingö.

Även den östliga förbindelsen, en nord-sydlig ringled som planeras att sträcka sig från Värmdöleden till Frihamnen, ingår i förhandlingen.

Värmdö kommun har i en tidigare skrivelse till Sverigeförhandlingen uttryckt att en östlig förbindelse är avgörande för att kommunen ska kunna bli en del av den expansiva Stockholmsregionen.

– Sverigeförhandlingens förslag till satsning på en östlig förbindelse är av stor betydelse för oss. Vi ska analysera det bud vi fått idag för att se om det är möjligt att öka bostadsbyggandet så att det fram till 2035 byggs 11 000 bostäder i kommunen, säger Monica Pettersson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Om den östliga förbindelsen inte blir av bedömer kommunen att bostadsbyggandet kommer att minska rejält. 6 000 lägenheter istället för 11 000 fram till år 2035.

– I dagsläget byggs det drygt 150 nya lägenheter per år. Får vi en östlig förbindelse som förbättrar möjligheterna att pendla till jobb och studier så räknar vi med att det finns en marknad för att bygga 300 bostäder per år. Till det ska läggas att 150-200 fritidshus per år blir permanentboenden, säger Stellan Folkesson, kommundirektör.

Förutom fler bostäder beräknas leden bidra till förbättrade förutsättningar för Värmdös många pendlare.

– Det är inte rimligt att pendlare ifrån Värmdö ska tvingas ta bil eller buss in till Slussen för att till exempel nå jobb eller studier norr om Stockholm. Inte heller att de ska betala brukaravgifter för både den östliga förbindelsen och Skurubron samt trängselskatt när boende i övriga regionen endast betalar trängselskatt, säger hon.

Fakta om leden:

Östliga förbindelsen är en nord-sydlig ringled som planeras att sträcka sig från Värmdöleden till Frihamnen. Med Essingeleden, Norra länken och Södra länken skulle leden bilda en motorvägsring runt Stockholm.

Förbindelsen planeras bli 8,5 kilometer lång till en kostnad av 18 miljarder kronor.

Tidigast 2027 kan leden stå klar om riksdag och regering säger ja. Men om Stockholms stad säger nej kan projektet avbrytas.

Fakta om Sverigeförhandlingen:

Sverigeförhandlingens uppdrag är bland annat att öka kollektivtrafiken, förbättra tillgängligheten och öka bostadsbyggandet i de tre stora städerna, Stockholm, Göteborg och Malmö.

Infrastruktursatsningar runt om i Sverige ska möjliggöra byggandet av cirka 100 000 nya bostäder.