Välj ditt område
Sophögarna växer på sina håll i Stockholm.
Sophögarna växer på sina håll i Stockholm.

Över 5 000 klagomål på sophämtningen

Nyheter Sopstrejken är inne på sin nionde dag och det har kommit in över 5 000 klagomål på sophämtningen från stockholmarna.
Strejken har vuxit under torsdagen men samtidigt har Reno Norden fler bilar ute och fler containrar har satts upp.

När sopstrejken i Stockholm är inne på sin nionde dag har det kommit in över 5 330 klagomål på sophämtningen från stockholmarna. Endast ett fåtal av reklamationerna har hittills åtgärdats.

– Vi har en tät dialog med våra entreprenörer. Reno Norden jobbar intensivt med att få in resurser för att ersätta de som strejkat och sagt upp sig. De jobbar med inhyrd personal, men har också börjat anställa. De har 33 av 40 bilar ute idag, vilket är fler än tidigare. De som är ute längre pass och vissa är dubbelbemannade för att klara belastningen. Men det är klart att det tar längre tid för dem som ska läras upp. Vi är tvungna att be stockholmarna om tålamod och förståelse samtidigt som vi arbetar med full kraft för att minimera störnignarna, säger Krister Schultz, vd för Stockholm Vatten.

Containrar utställda i stan och närförort

Det har varit mycket tal om att det endast är sopåkarna som har kunskap om var soprummen ligger och vart olika nycklar leder, och att de därför inte kan ersättas.

Det har inte funnits ett dokumenterat register över det här, det har inte underhållits på det sätt som det ska enligt vårt avtal.

Krister Schultz, vd Stockholm Vatten

– Det är sannerligen en utmaning. Det har inte funnits ett dokumenterat register över det här, det har inte underhållits på det sätt som det ska enligt vårt avtal, säger Krister Schultz.
Strejken växte på torsdagen då även en majoritet av sopåkarna som är anställda av Liselotte Lööf anslöt sig till strejken.

Stockholm Vatten har ställt ut containrar på ett stort antal platser i stan, både i innerstan och i närförort.


– De är ett komplement för de som vill och kan lämna sina sopor. Men självklart prioriterar vi att få ordning på sophämtningen. De som reklamerat överfulla soprum och som normalt har hämtning varje dag prioriteras först.

Den som drabbats får avdrag på fakturan

Hittills har det kommit in över 5 000 reklamationer. Den som reklamerat sophämtning utan att problemet åtgärdas får ett avdrag på nästkommande faktura.

Moderaterna i Stockholms stad gick igår ut och krävde att den politiska majoriteten ska ta sitt ansvar för att lösa situationen.

– Vi arbetar jättehårt på alla plan för att minimera problemen för stockholmarna. Om Liselotte Lööfs anställda nu också strejkar måste vi stötta upp där också och samordna transporterna, säger Katarina Lühr (MP), miljöborgarråd.

Hon tror att avfallssituationen i Stockholm kommer att bli bättre på sikt.

– Vi har en ny upphandling på gång från den 1 oktober där vi ställt nya högre miljökrav och högre arbetsmiljökrav. Vi tror att det kan bli bättre både för stockholmarna och sophämtarna, säger hon.

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Polis
Nyheter

13-åringar gjorde inbrottsräd på Södermalm

Nyheter

Nytt skateområde Vaxholm

Kultur

Scenkonstfestivalen återvänder till Kärrtorp

Nyheter

Aktieägare säljer inte till Ellevio

Nyheter

Person påkörd av tåg – är vid liv

Morgonkollen

Flera knivskurna i länet