Över tusen fick böter på Roslagsbanan

Hat och glåpord. Men också möten med nya människor. Mitt i följda med biljettkontrollanterna på Roslagsbanan och bjöds på en inblick i deras vardag.

Har du varit med om biljettkontroll på Roslagsbanan? Du är inte ensam. Över 100 000 biljettkontroller har gjorts det senaste året.

Kontrollerna har ökat. Ändå önskar Arriva fler kontroller – eller skippa konduktörerna.

Precis som på Tvärbanan ökar antalet biljettkontroller på Roslagsbanan.

Enligt siffror från SL som Mitt i har tagit del av har böter och biljettkontroller ökat lavinartat. Under perioden augusti 2014 till juli 2015 utfördes 19 366 biljettkontroller på Roslagsbanan. 37 tilläggsavgifter delades ut. Sedan händer det något. Mellan augusti 2015 och juli 2016 utfördes 100 158 biljettkontroller på Roslagsbanan. 1371 tilläggsavgifter delades ut.

– En bidragande orsak till det är att vi hade flera avstängningar på Roslagsbanan 2014 som påverkade antalet biljettkontroller. Men vi har också ökat antalet kontroller i systemet, säger Christian Hoffman, pressinformatör på SL.

Tilläggsavgifterna innebär klirr i kassan för SL.

För den som upptäcks utan biljett eller med en felaktig biljett av SL:s kontrollanter kostar det 1200 kronor. De böter som skrevs ut på Roslagsbanan sommaren 2015-16 inbringade därmed drygt 1 600 000 kronor. Sommaren 2014-15 inbringade de 37 böterna blygsamma 44 000 kronor.

Roslagsbanan är en liten del av hela SL trafiken och siffrorna kan sättas i ett större sammanhang. Under hela förra året skrev SL:s kontrollanter ut böter för 85 miljoner kronor. En stor del av pengarna, 59 miljoner kronor bekostade själva kontrollerna. Dryga 26 miljoner kronor gick in till SL.

– Pengarna är inte öronmärkta, utan går in i SL:s totala budget. De kan till exempel bekosta mer trafik, säger Thomas Silvander, ansvarig för biljettkontrollerna

Detta är dock småsummor om man jämför med vad fusket på SL kostar. Förra året räknade SL med att plankningen kostade 315 miljoner kronor.

Siffror som inte kan brytas ner per trafikslag.

Men på Roslagsbanan är situationen speciell. På grund av ett skyddsstopp från Arbetsmiljöverket aviserar konduktörerna bara reskassebiljetter under rusningstid. Dosan som används för att avisera biljetterna anser Arbetsmiljöverket vara för tung att avisera en sådan stor mängd biljetter på så kort tid.

Det ger resenärerna ett incitament att fuska menar Izhak Dann, informatör på Arriva.

– Ja, självklart. Det ökar benägenheten, säger han.

Att så få biljetter inte aviseras innebär fler problem. Arriva får betalt för antalet resenärer.

– Vi uppskattar att runt 60 procent av resenärerna inte valideras. Det är resenärer vi har som inte finns i någon statistik, säger Izhak Dan.

Enligt honom påverkar det tågtrafiken negativt.

– Absolut. Har man inte intäkter får man dra ner på saker. Nu har man i och för sig beslutat om satsningar på Roslagsbanan men mer intäkter skulle innebära att man kunde göra mer sakar. Ha tätare tågtrafik till exempel, säger han.

Arriva välkomnar ökande kontroller på Roslagsbanan men utesluter inte att andra åtgärder kan behövas för att få bukt med problemet om oaviserade biljetter.

Man sneglar på Nockebybanan och Tvärbanan där konduktörerna har bytts ut på biljettstolpar på stationerna.

– Vi kanske får gå samma väg som Tvärbanan men vi vet inte än. Det försöket ska utvärderas i höst. Sedan får vi se, säger Izhak Dan.

Mitt i följde med på biljettkontroll

”God morgon, biljettkontroll.”

Morgontrötta pendlare tittar upp. Fumlar i fickorna efter månadskort och biljetter. Alla i vagnen har giltiga biljetter. För biljetkontrollanterna är det inte mycket mer att göra än att tacka och gå vidare.

– Roslagsbanan brukar vara lugn, det är lite annan stämning där än på tunnelbanan. Det är inte många som fuskar, säger kontrollanten Bosse.

Tillsammans med kollegan Kjell sköter han morgonens kontroll. De har jobbat som kontrollanter sedan januari i år.

Jobbet beskriver de som ganska lugnt. De åker runt länet, kontrollerar biljetter och för statistik över hur många som åker utan biljett. De flesta är medvetna om att de gör sitt jobb och bråkar inte. Men det händer att folk tänder till när de skriver ut tilläggsavgifter.

– Man blir kallad alla möjliga saker, som idiot eller kackerlacka. ”Hur kan du jobba med det här?” frågar några, ”har du något annat jobb att erbjuda?” brukar jag svara, säger Kjell.

Vid Djursholms Ösby upptäcker de att en man och en kvinna åker på en biljett med reducerat pris utan att ha rätt till det. Paret pratar inte svenska och språkförbistring uppstår. Vissa ord känns igen ändå. ”Idiot” låter likadant på alla språk. Kjell och Bosse ser besvärade ut men behåller ändå lugnet när de ber paret att lämna tåget.

– Nu var vi schyssta, vi hade kunnat ge dem en avgift på 1200 kronor, i stället fick de bara gå av, säger Bosse och suckar.

Resten av turen är lugn. På väg in mot Östra station är några av vagnarna så fulla att konduktören inte kollar biljetter. Då genomför de ingen kontroll.

En man i mörk kostym kommer fram och frågar om han kan köpa en tilläggsbiljett ombord på tåget.

– Ofta fungerar vi mest som kundservice och får svara på folks frågor, säger Bosse.

Det har han inget emot. Att prata med passagerare är den trevliga delen av yrket. Många äldre som reser brukar passa på att småprata med dem berättar de.

Men alla är såklart inte glada över att se dem. Det finns en populär Facebook-grupp som varnar för var kontrollanterna befinner sig.

– Jag brukar gå in där ”undercover” och se vad de skriver, de har verkligen koll på oss, säger Kjell och skrattar.