Överfulla bussar skrämmer bort turisterna

Kastellholmen när Gröna Lund stängde grindarna.
Det måste bli lättare att ta sig till Stockholms attraktioner, anser Handelskammaren.
Djurgården, Artiepelag, Siljaterminalen och Magasin 9. Här behövs bättre kommunikationer så att turisterna lättare kommer fram, anser Stockholms handelskammare.

Enligt Handelskammaren växer Stockholm som turiststad, men många besöksmål förlorar besökare och tappar intäkter på grund av brister i kollektivtrafiken.

Bussar, båtar och spårvagnar är överfulla under högsäsong, menar de, och föreslår ett 20-tal åtgärder på förbättringar för Djurgården, Artipelag, Siljaterminalen och Magasin 9.

På onsdagen presenterade de sin rapport ”Underlätta för besökarna – nöjespendlingen måste bli bättre” för landstingspolitiker, företrädare för Kungliga Djurgården, Artipelag, guider och hotellnäringen.

Direktbuss till Artipelag

Konsthallen Artipelag, som ligger i Värmdö kommun tre mil utanför innerstan, skulle behöva direktbussar och överlag fler turer både till lands och till sjöss, menar Handelskammaren.

– Från centrala stan tar man sig dit på drygt 20 minuter om man åker bil, men med kollektivtrafik tar det i princip en timme. På helgerna, när behovet är som störst, går bara tre turer. Artipelag har tvingats ta beslut om att inte ha kvällsöppet på restaurangen och intäktsmässigt ger det ett bortfall på mellan 40 000 och 50 000 kronor för varje kväll, säger Lotta Andersson vid Stockholms handelskammare i ett pressmeddelande.

Att ta sig till och från Siljaterminalen kräver en lång promenad från tunnelbana och buss, ofta med packning. Här vill Handelskammaren att busshållplatsen flyttas närmare terminalen och att extra avgångar sätts in när färjorna ankommer. Båtpendel som angör Värtahamnen finns också på önskelistan.

Kollektivtrafiken en ”berg-och-dal-bana”

För Djurgårdens del skriver Handelskammaren fyndigt att ”det är en berg-och-dal-bana att ta sig hit”. Mer av allt, vill de ha här: fler turer med Djurgårdsfärjan, tätare turer med bussar, ytterligare gång- och cykelbana.

Dessutom eldriven förarlös skytteltrafik, av den typ som ma haft på försök i Kista och nu har i Barkarby.

Magasin 9 i Frihamnen är under vinterhalvåret en av Stockholms främsta eventanläggningar, enligt Handelskammaren. Men det är svårt att ta sig dit. Busslinje 1 skulle kunna förlängas med ytterligare en hållplats nära pendelbåten Sjövägens hållplats på Frihamnspiren, tycker de.

Turism slog rekord

2017 var ett rekordår där det totala antalet gästnätter nådde 14 miljoner gästnätter.

”För att lyckas i kampen om besökarna krävs det att tillgängligheten och kommunikationerna till våra besöksmål är perfekt. Det ska gå snabbt, lätt och enkelt att nöjespendla i huvudstadsregionen” skriver Handelskammaren i sin rapport.

Fakta

Handelskammaren föreslår förbättringar

Artipelag:

Direktbussar från Stockholm C eller Slussen.

Många fler turer på helgerna och under sommaren.

Nya rutter både på land och på vattenvägarna.

Hitta nya innovativa färdsätt som går att matcha med tillfälliga kulturinitiativ.

Siljaterminalen:

Flytta den befintliga busshållplatsen närmare terminalen.

Gör transportsträckan från terminalen till busshållplatsen mer tillgänglig, upplyst och trygg.

Öka frekvensen på bussavgångarna.

Sätt in extra avgångar som korrelerar med ankomst av färja.

Förbättra miljön längs transportsträckan mellan terminal och tunnelbanehållplats med bättre skyltning, belysning, trygghet och tillgänglighet.

Reguljär vattenburen kollektivtrafik till Värtahamnen.

Bygg Östlig förbindelse.

Djurgården:

Fler turer och flexibla anlöp för Djurgårdsfärjan.

Skynda på planprocesserna för ytterligare en gång- och cykelbro till Djurgården.

Åtgärda eventuella brister på Djurgårdsbron för framtida behov.

Tätare bussturer även senare på kvällen.

Tätare  bussturer till museiparken för att underlätta för skolklasser och förskolegrupper.

Mindre, förarlösa elbussar på Djurgården, eller annan form av eldriven skytteltrafik.

Skylta upp den nya spårvägslinjen med Djurgårdskänsla redan vid starten vid T-centralen.

Magasin 9:

Förläng sträckningen för buss 1 med ytterligare en hållplats vid Magasin 9, nära pendelbåten Sjövägens hållplats på Frihamnspiren.

Förbättra belysningen och skapa tillgängliga trottoarer i området för ökad säkerhet och framkomlighet.

Källa: Stockholms handelskammare