Överklottrad tågsignal – en dödsfälla

En läsare reagerade hur det såg ut vid järnvägskorsning vid Östbergs station i Danderyd.
Läsaren reagerade på hur det såg ut vid järnvägskorsning vid Östbergs station i Danderyd.
Nerklottrad järnvägskorsning vid Östberg station i Djursholm fick en läsare att reagera med bestörtning. Därför uppmanar nu Arriva allmänheten att anmäla när man ser klotter på trafikskyltar och varningssignaler som innebär en dödsfara.

En nersprayad järnvägskorsning vid Östberga station i Djursholm väckte en läsares ilska. Men en sak som uppfattades som oklart för vederbörande var om det är kommunen eller SL som bär ansvaret för saneringen av klottret. Det visade sig vara tågoperatören Arriva som sköter driften av Roslagsbanan. I alla fall när det gäller klotter som berör tågtrafiken.

– Vi ansvarar för att ta bort klotter vid stationerna, skyltarna och kryssen som sitter i direkt anslutning till spåren, säger Izhak Dan, presskommunikatör Arriva.

Lamporna på varningsljusen hade bland annat täckts med färg. Något som kan får allvarliga konsekvenser menar Arriva.

– Säg att bommarna inte fungera då kan det bli väldigt farligt om någon får för sig att passera spåren. De varnar för människor att tåg kommer. Det är inte bra att man klottra på den.

Hur prioriterat är det från er sida att sanera klotter på tågskyltar och varningssignaler.

– Väldigt hög prioritet. Men vi behöver allmänhetens hjälp att påtala när klotter uppkommer. Får vi in en anmälan, så ska man räkna med att det är borttaget till nästa dag.

Klottret på spårövergången vid Östberga station har nu tvättats bort. I fortsättningen välkomnar Arriva allmänheten att inrapportera klotter och annan skadegörelse i anslutnings till Roslagsbanan och göra det i första hand till SL.