Oviss framtid för spårbilar

Spårbilar är dyra och har en osäker framtid slår kommunens egen utredare fast i en rapport.

Men ansvarig politiker hoppas ändå på att förarlösa fordon ska trafikera Järfälla i framtiden.

Förra våren presenterades storstilade planer för Järfällas framtida kollektivtrafik. Den styrande koalitionen, med Centern i spetsen, ville satsa på spårbilar – förarlösa fordon på räls.

Sedan dess har en konsult tillsatts för att utreda om det finns förutsättningar i Järfälla. Nyligen kom rapporten.

– Det är ingen fördjupad utredning, utan den scannar av möjligheterna. Vilka för- och nackdelar som finns. Rapporten ger några svar, men för varje svar uppkommer tio nya frågor, säger Aphram Melki (C), ordförande i miljö- och bygglovsnämnden.

Fördelarna är tydliga både för miljö och människor. Spårbilar är utsläppsfria och bekväma. Men kostnaderna för att bygga ett spårbilsnät är skyhöga – 75 miljoner kronor per kilometer.

I rapporten pekas fyra möjliga sträckor ut – totalt 8 kilometer. Lågt räknad skulle de kosta 1,4 miljarder att bygga.

– Ja, det blir dyrt, samtidigt har rapporten inte tagit upp möjligheten att få statliga bidrag för sådana här investeringar. Jag tycker att rapporten är bra, men skulle vilja ha svar på fler frågor, säger Aphram Melki.

För stora och dyra infrastrukturprojekt är det bra att ha en bred politisk majoritet bakom besluten, men oppositionsrådet Cecilia Löfgreen (M) ger spårbilarna tummen ner.

– Om vi tittar på kostnaden så lämnar den efter sig en ganska bitter eftersmak av slöseri med skattepengar, säger hon.

Cecilia Löfgreen pekar också på att det är landstinget som ansvarar för kollektivtrafiken i Stockholms län.

– Den här utgiften på 1,4 miljarder ska ställas mot behovet av att renovera Järfällas skolor, säger hon.

Rapporten om spårbilar kommer att tas upp och diskuteras av politikerna till hösten. Först då väntas beslut om att skrota eller gå vidare med planerna.

Fakta

Argument för spårbilar

Miljövänliga. Går på el och orsakar inga utsläpp.

Inga väntetider. Kommer vid beställning och går direkt till vald destination.

Tillgängliga. Kan gå där annan kollektivtrafik har svårt att ta sig fram.

Säkra. Minimal risk för olyckor.

Komfort. Har bilens komfortfördelar.

Källa: Närverket Kompass
Fakta

Argument mot spårbilar

Dyrt. Att bygga och underhålla systemet kostar mycket.

Byråkratiskt. Det finns flera lagar att ta hänsyn till och de är inte anpassade för spårbilar.

Brist på info. Spårbilstillverkare står bakom mycket information, det finns brist på opartiska utredningar.

Efterfrågan. Det saknas utredningar om hur många resenärerna kan bli.

Ny teknik. Utvecklingen av andra förarlösa fordon riskerar att snabbt göra spårbilar omoderna.

Källa: Rappårt från ÅF