P-boten revs inte trots hans bevis

Veikko Suhonen har fått två böteslappar tidigare, innan händelsen på Sotingeplan. Den senaste var på 1970-talet.
Veikko Suhonen har fått två böteslappar tidigare, innan händelsen på Sotingeplan. Den senaste var på 1970-talet.
Veikko Suhonen fick böter på sin egen parkeringsplats och ingen respons när han klagade.

Men när Mitt i hörde av sig ändrade p-bolaget uppfattning – för andra gången på tre veckor.

När Veikko Suhonen, vid lunchtid den 2 augusti, kom hem till Sotingeplan i Tensta stod en bil parkerad på den p-plats han hyr av bostadsbolaget.

Veikko ringde direkt till parkeringsbolaget Europark som sköter övervakningen av området och anmälde bilen. Sedan satte han sig i sin egen bil för att vänta in den person som ockuperade hans plats.

Efter någon timme dök förövaren upp. De båda redde ut missförståndet och Veikko parkerade som vanligt på platsen och traskade hem till sin lägenhet.

Här kunde historien ha tagit slut. Men på grund av Veikkos anmälan kom en parkeringsvakt till platsen några timmar senare. Vakten förväxlade Veikkos bil med den han anmält och i stället för felparkeraren fick Veikko själv boten.

– Jag ringde upp bolaget. Då tog de tillbaka det hela. Jag skulle inte behöva betala, säger Veikko Suhonen.

Men några månader senare, den 15 november, fick Veikko ett påminnelsebrev om boten. I brevet stod bolaget fast vid att han skulle betala bötesbeloppet på 650 kronor. Detta trots att han skickat in bevis på att han själv hyr platsen där bilen stod.

– Jag tycker det är för jävligt ­eftersom jag är så noggrann med det här. Sedan jag fick körkortet 1967 har jag fått böter två gånger. Den senaste var på 35 kronor och det var på 1970-talet.

När Mitt i ber bolaget Europark, som har utfärdat boten, att undersöka ärendet visar det sig snabbt att Veikko haft helt rätt. Fredrik Westergård, pressansvarig på företaget beklagar det inträffade och säger att boten ska strykas.

– Handläggarna har inte uppmärksammat att Veikko faktiskt hyr platsen, vilket är skälet till att kontrollavgiften inte har plockats bort.

Företaget som driver in parkeringsböterna för Europarks räkning heter Hojab. Den som söker på företaget på internet hittar snabbt ett antal ärenden där personer upplevt att de inte fått något gehör när de klagat på sina böter. Bilden förstärks av artikeln i Mitt i för tre veckor sedan då en annan Tenstabo fick rätt mot bolaget. Men först när tidningen tog kontakt.

– Vi har uppmärksammat att det finns synpunkter på Hojab via kunder, internet och media. Vi har därför infört externa kontroller, säger Fredrik Westergård.

Kontrollerna består av stickprovssamtal till indrivningsbolaget. Enligt honom är systemet fortfarande nytt och därför finns ännu inget resultat.

– Men syftet är att fel- och kvalitetssäkra.

Vad rekommenderar du att andra i Veikkos situation gör?

– Alla som upplever att något liknande inträffat är välkomna att höra av sig till oss så tittar vi på det. I det här fallet är det administrationen och handläggningen som inte fungerat tillfredställande.

Sverker Thorslund har länge arbetat som expert på Konsumentverket och har efter pensionen ofta debatterat parkeringsfrågor. Han ger inte mycket för Europarks idé om att själva kontrollera sitt indrivningsbolag.

– Jag tycker att det är feltänkt. Jag vill ha en fungerande branschnämnd och inget som ett bolag kokat ihop och sedan glömmer bort.

En sådan har, enligt Sverker Thorslund, utlovats av infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) under hösten men har av någon anledning försenats. I en parkeringsnämnd hade Veikko kunnat överklaga sitt ärende och fått en oberoende prövning.

– Och en sådan nämnd hade gett honom rätt direkt, säger Sverker Thorslund.