P-hus för cyklar ska få fler att resa kollektivt

Ulla Hamilton (M) invigde cykelparkeringen i Älvsjö.
Ulla Hamilton (M) invigde cykelparkeringen i Älvsjö.
Nu kan du parkera din cykel gratis under tak. Vid Älvsjö resecentrum finns tre våningar med cykelparkeringar.

Från och med nu kan du cykla rakt in i cykelparkeringshuset som ligger bredvid Älvsjös pendeltågsstation och parkera din tvåhjuling under tak. Här finns plats för 370 cyklar som står skyddade mot regn och rusk.

Syftet med parkeringshuset är att fler ska välja att cykla och att fler ska resa kollektivt. Genom att placera parkeringshuset nära kollektivtrafiken hoppas politikerna kunna uppmuntra människor att lämna bilen hemma.

– Vi vill öka framkomligheten. Pendeln och bussarna har anslutning precis vid parkeringshuset, sa Ulla Hamilton (M), trafik- och arbetsmarknadsborgarråd, när hon invigde cykelparkeringshuset i förra veckan.

Det finns två entréer till parkeringshuset. En från Älvsjö stationsplan, där ska det ska byggas ett regionalt cykeltråk som viker­ in till parkeringen. På motsatt sida kan man ta hissen med cykeln.

Cykelhuset ligger i anslutning till det nya resecentrat som håller på att ta form i Älvsjö och som ska stå klart till hösten. Byggnaden är kameraövervakad, öppen och ljus för att öka tryggheten. Och att parkera här är gratis.

De cyklar som inte får plats i ­parkeringshuset kan parkeras i cykelställ på samma sida som Svenska mässan. Torget, som i dag används för att parkerna cyklar på, ska nämligen bli cykelfritt.

De som arbetat med parkeringshuset för Stockholm stad har rest till Holland för att inspireras av deras cykelparkeringshus. Men parkeringshuset i Älvsjö är betydligt mindre än de holländska förlagorna.

– Syftet är att få in så många cyklar som möjligt, förklarar Andris­ Rozenbachs, projektledare på exploateringskontoret.

På varje våning finns därför cykelställ med två våningar. Genom att stapla cyklar på höjden har parkeringshuset blivit så pass smalt att det blivit plats över för lägenheter och ett torg bredvid resecentrumet.

Cykelparkeringshuset, vänthall, bro med hissar och rulltrappor har kostat 150 miljoner kronor. SL står för 40 miljoner.

Fram till 2018 ska Stockholm stad satsa totalt 18 miljarder kronor på cykeltrafiken.