Min lokala hjälte

P-kaos överallt – förutom här

I Råckstas nya parkeringshus, som öppnade i våras, finns 205 lediga P-platser.
I Råckstas nya parkeringshus, som öppnade i våras, finns 205 lediga P-platser.
Även Vällingbyvägen har fått nya parkeringsförbud.
Även Vällingbyvägen har fått nya parkeringsförbud.
Gatorna i Hässelby och Vällingby står fulla med parkerade bilar.

Samtidigt finns 253 lediga parkeringsplatser i stadsdelsområdet - de flesta i Råckstas nya p-hus.

Även skolparkeringarna gapar tomma, visar Mitt i:s kartläggning.

Lokaltidningen Mitt i har tidigare skrivit om p-kaoset på gatorna, något som blivit värre sedan staden införde fler parkeringsförbud.

Men hur ser det egentligen ut på parkeringarna? Det har Lokaltidningen Mitt i tagit reda på.

Kartläggningen visar att 253 hyrbara P-platser i det kommunala bolaget Stockholm parkerings bestånd står tomma. Och det är ett garage som sticker ut rejält i statistiken – det nya parkeringshuset i Råcksta. Här finns 205 lediga platser.

Samtidigt vittnar trafikkontoret om en kaosartad situation i området. Bilisterna ställer sig precis som de vill då kontoret ännu inte har hunnit skylta upp området.

Torbjörn Falksund, avdelningschef på Stockholm parkering, menar att situationen kommer att förbättras och garaget fyllas när bostäderna som just nu byggs i det nya området Vällingby parkstad blir klara.

Är det rimligt att ett parkeringshus har så många lediga platser en längre tid?

– Det viktigaste är att det finns garageplatser innan folk har flyttat in i ett nytt område, säger Falksund.

De flesta av de övriga tomma platserna i stadsdelsområdet finns i Grimsta med ungefär 40 lediga platser. Här parkerar bilisterna hellre på egna uppfarter eller på gatan, menar Falksund.

– Gratis får ju alltid förtur.

På de övriga parkeringarna är det för det mesta fullt.

– Det är ett konstant tryck, säger Falksund, som också menar att infartsparkeringarna alltid är fulla.

Även skolparkeringarna gapar oftast tomma sedan staden avgiftsbelade dem. Mikael Kaspar, rektor på Grimstaskolan, berättar att detta innebär mer trafik och parkerade bilar på gatorna.

– Vi tycker allihop att vi kunde ha fått behålla en avgiftsfri parkering, säger han.

Ingrid Sedvall, skolassistent på Loviselundsskolan, berättar att situationen är densamma där.

– Även i Backlura där jag bor har det blivit lite ramaskri. Personalen parkerar i bostadsområdet i stället, det är ju lite dumt, säger hon.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) menar att skolparkeringarna i princip ska vara avgiftsbelagda.

– Men det blir ju en obalans när man inte utnyttjar dem och parkerar på gatorna i stället. Och då måste vi se över det faktum att det är gratis på gatorna, säger han.

Som Lokaltidningen Mitt i tidigare har berättat så tar staden fram en ny parkeringsstrategi, som bland annat innebär att boendegator kommer att avgiftsbeläggas i vissa förorter. Enligt tidigare uppgifter ska detta dock inte gälla Hässelby-Vällingby i första skedet.

Kan gator i Hässelby-Vällingby komma att avgiftsbeläggas?

– Vi håller på med den nya budgeten för trafikdelen och det som står exakt där kan jag ännu inte svara på, säger Daniel Helldén.