Min lokala hjälte

P-platserna ska bli färre och böterna högre

Östermalmsbon Patrik Nilsén tycker redan nu att det svårt att hitta p-plats och gillar inte planerna på att ta bort ytterligare platser.
Östermalmsbon Patrik Nilsén tycker redan nu att det svårt att hitta p-plats och gillar inte planerna på att ta bort ytterligare platser.
Vi blir allt bättre på att parkera rätt.

Ändå betalar vi mer i böter till staden.

Trots det ska platserna bli färre och böterna högre.

Att hitta en parkering på Östermalm kan vara en frustrerande historia. Gabriel Hållberg snurrar runt kring Armémuseum länge innan han hittar en p-plats.

– Jag har möte om tio minuter här och åkte 40 minuter tidigare för att det är så svårt att få en plats. Jag hatar att köra bil i stan, säger han.

Och han får medhåll av Patrik Nilsén som bor vid Skeppargatan.

– Jag borde ställt mig i kö för garageplats tidigare eftersom det är så svårt att hitta p-platser på gatan. Till och från har man väl abonnerat på gula lappar, men det är inte för att man vill parkera fel.

Faktum är att mer och mer pengar i p-böter betalas till staden. Första halvåret i år var siffran 262 miljoner kronor – det är 50 miljoner kronor mer än man budgeterat och betydligt mer än i fjol. Det trots att vi blir bättre och bättre på att parkera rätt, enligt stadens egna stickprovskontroller.

Förklaringen är att de som väl parkerar fel gör det på ett grövre sätt – alltså i trafikfarliga situationer eller på platser med stoppförbud. Det gör att snittsumman per bot stiger och även totalsumman som staden drar in.

– Såvitt jag vet har att göra med att det finns färre platser över eftersom det är fullt, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Han presenterade för två veckor sedan stadens nya budget. Och i den framgår att det inte blir lättare för Patrik, Gabriel och er andra att parkera i framtiden.

Parkeringsplatserna kommer att fortsätta att minska i innerstan. Satsningar som cykelparkeringar på gamla bilparkeringsplatser och att stombussarna ska ta sig fram snabbare gör att p-platserna får stryka på foten.

– Det finns ett begränsat utrymme på gatan och vi ska prioritera framkomligheten för cyklar och bussar. Men nyttotrafiken och bilar ska också fram. För att göra det måste vi ta bort p-platser. Gatorna ska användas för transporter, inte stillastående bilar, säger Daniel Helldén.

Och samtidigt som platserna blir allt färre kan det kosta mer att parkera fel i framtiden.

Mitt i har tidigare rapporterat att staden vill få möjlighet att höja maxbeloppet för de värsta p-synderna från 1000 kronor till 1500 kronor. Men för det behövs en lagändring på riksplanet. Det arbetet fortsätter, enligt Daniel Helldén.

– Priserna för parkering kontra böter närmar sig varandra och det är orimligt.

Fakta

Färre botar – mer pengar

Under årets första åtta månader utfärdades 333 252 parkeringsbotar i Stockholm, cirka fyra procent färre än samma period 2014.

Samtidigt höjdes snittkostnaden kraftigt för de som faktiskt parkerade fel. Orsaken är bristen på p-platser, enligt staden.

Men de flesta parkerar ändå rätt. i stadens stickprovskontroller under januari till maj i år stod 86,2 procent av bilarna rätt. Det är den högsta siffran på tre år.