Min lokala hjälte

Pålsundsbåtägarna ger inte upp sin hamn

Per Erik Ennerling, Annika Boberg och Lars Johansson från Heleborgs båtklubb.
Per Erik Ennerling, Annika Boberg och Lars Johansson från Heleborgs båtklubb.
Jonas af Ekenstam med sin båt och sin kajak.
Jonas af Ekenstam med sin båt och sin kajak.
Lennart Håård från Södermalms båtklubb.
Lennart Håård från Södermalms båtklubb.
Trots massiva protester har kommunfullmäktige beslutat att riva det gamla Pålsundet för att bygga en ny hamn.
Bland båtfolket i Pålsundet är besvikelsen stor, men de har inte gett upp än.
– Det ingår inte i vår sinnebild att beslutet kommer att gå igenom, säger Annika Boberg från Heleneborgs båtklubb.

Det har kallats galenskap och nära 25 000 personer har protesterat. Trots det klubbades beslutet att riva Pålsundet igenom i kommunfullmäktige i februari.
Det innebär att hela slänten mot vattnet mellan Långholmsbron och Pålsundsbron ska grävas upp och all vegetation, inklusive stora lövträd, tas bort. Även båtbryggorna som finns på sträckan ska rivas under arbetet. Men bryggorna ska dock byggas upp igen. Och nya träd ska planteras mellan vattnet och den nya raka cykelvägen som planeras.

Båtsäsongen är igång

På Heleneborgs båtklubb vid Pålsundet är vårsäsongen i full gång med allt vad det innebär med båtfixande.

Jonas af Ekenstam är en av medlemmarna som kämpat mot beslutet.

– Jag har en massa planer för min kajak som jag byggt. Jag har tänkt köra kärlekspar och andra som vill åka i den, men politikerna främjar inte det speciella båtliv som finns här, säger han.

Hamnchefen Per Erik Ennerling säger att det är oklart när de måste flytta verksamheten.

– Det sägs att de ska börja efter sommaren, men enligt vad jag förstår är ingen ansökan om bygglov inlämnat än, så vi vet inte när vi måste flytta båtarna, säger han.

Oro bland båtfolket

Lars Johansson säger att det finns en befogad oro bland medlemmarna om hur framtiden ser ut. De tänker kämpa in i det sista för att den speciella miljön ska bevaras och för att få politikerna att tänka om.

– Den här miljön är  en av de mest fotograferade och filmade i Stockholm och är unik med sina gamla träd och träbryggor som är anpassade efter naturen. Politikerna borde inse det turistiska värdet i att bevara miljön, säger Per Erik Ennerling.

Annika Boberg tycker att det borde gå att anpassa trafikens hastighet efter Pålsundsstråket.

– Cyklister och bilar behöver inte köra så snabbt förbi den här hamnen. Då behöver man inte bygga så spikrakt och trafikanpassat. Jag tänker att miljön kommer att bevaras, säger hon.

Lennart Håård har sin båt i grannklubben Södermalms båtklubb. Han är kritisk till hur besluten har tagits, utan att låta båtägarna få säga sitt i processen.

– Det är en skam att politikerna inte respekterar den här speciella kulturmiljön, säger han.