Paret Hjelm föll pladask för k-märkt vrak

Richard och Lena Hjelm och hunden Chapp på den gamla trätrålen Ekefjord. "Här spenderar vi varje ledig minut" säger Richard Hjelm.
Richard och Lena Hjelm och hunden Chapp på den gamla trätrålen Ekefjord. "Här spenderar vi varje ledig minut" säger Richard Hjelm.
Ekefjord har varit med om mycket under sina år på sjön. Så här såg hon ut efter att ha blivit påkörd av ett tyskt lastfartyg.
Ekefjord har varit med om mycket under sina år på sjön. Så här såg hon ut efter att ha blivit påkörd av ett tyskt lastfartyg.
Richard Hjelm har båtintresset i modersmjölken. Nu vill han försöka bevara så mycket som möjligt i originalskick i sin gamla båt.
Richard Hjelm har båtintresset i modersmjölken. Nu vill han försöka bevara så mycket som möjligt i originalskick i sin gamla båt.
De båtar som tidigare var vardagens slitvargar har idag blivit storslagna pärlor, få och eftertraktade.
De båtar som tidigare var vardagens slitvargar har idag blivit storslagna pärlor, få och eftertraktade.
Trots ruttnande trädäck, ett rostigt ankare och knapp sjöduglighet föll Lena och Richard Hjelm för det k-märkta fartyget Ekefjord.

Nu ska båten i Marievik, som är en av de sista större trätrålarna, få tillbaka sin forna glans.

– Man måste nog vara lite smått galen för att ge sig i kast med det här, säger Richard Hjelm.

Hunden Chapp tar emot på marinan i Marievik och visar vant vägen upp på däck på den gamla k-märkta trätrålaren.

Där sitter Richard Hjelm i svart skyddsoverall täckt med vit färg. Även glasögonen har fått några stänk. Sedan Richard och Lena Hjelm köpte båten Ekefjord för snart ett år sedan har de spenderat varje ledig minut här.

Trots det är båten långt ifrån färdig.

– Jag förstod nog inte från början hur mycket jobb som krävdes, säger Lena Hjelm.

Ekefjord är ett klassiskt fiskefartyg byggd 1961 för 8-9 mans besättning och användes för fiske på både Östersjön och Nordsjön fram till 2009. Under sin tid på havet har hon bytt ägare otaliga gånger, blivit påkörd av ett tyskt lastfartyg och tagit upp tonvis med fisk.

Tanken var inte att paret Hjelm skulle bli med båt, speciellt inte ett vrak och speciellt inte i mitten av livet. Men trots att Richard Hjelm beskriver den gamla trålen som en ”skabbig råtta” kunde han inte motstå den när han såg annonsen.

– När jag först hörde att hon var k-märkt tänkte jag bara nej, men sedan förstod vi att hon skulle skrotas. Och det är väl det sista projektet man ska ta sig an här i livet så vad fan, vi körde, säger Richard Hjelm.

Båten blev deras för drygt 100 000 kronor och nu lockar upprustningen av den många entusiaster.

– Vi skrev om henne på en Facebooksida om gamla båtar och fick massor med kommentarer. Tidigare besättning hör av sig och berättar om gamla minnen och vill veta hur det går, säger Richard Hjelm.

K-märkning av båtar infördes av Sjöhistoriska museet för ungefär tio år sedan. Syftet var att uppmuntra till intresse att bevara kulturhistoriskt intressanta fartyg och fritidsbåtar. Idag har drygt 100 fartyg i hela landet märkningen.

– Varje gång vi går igenom ansökningarna om k-märkning slås vi av hur mycket ägarna älskar sina fartyg. Många har tiotals pärmar med dokumentation om båten och när vi förstår hur gärna de vill bevara sin båt så kan vi utfärda en k-märkning, säger Claes Wollentz, intendent på Sjöhistoriska museet.

Richard Hjelm reser sig upp från stolen. Nu ska det målas reling.

– De här båtarna kallades förut för de vita svanarna. Hon ska bli den där svanen igen. Det har blivit en grej att bevara henne. Hon hör hemma här i marinan med oss.