Parti kräver bussar till Hjorthagen nu

Centerpartiet vill ha två blåbussar likt 4:an till Djurgårdsstaden nu. Enligt SL dröjer det till december 2017.
Centerpartiet vill ha två blåbussar likt 4:an till Djurgårdsstaden nu. Enligt SL dröjer det till december 2017.
Centern vill att staden ligger på SL om två nya stombusslinjer till Norra Djurgårdsstaden.

Men SL säger att en blåbuss kommer tidigast 2017.

Arbetet med att dra Spårväg city från Djurgårdsbron till Norra Djurgårdsstaden har skjutits upp till 2019. Nu vill Centern att man direkt inför två blåbussar till nya stadsdelen.

– Staden behöver ligga på SL och beskriva hur viktigt det att inte lämna kollektivtrafiken därhän när vi bygger nytt område med miljöprofil, säger Karin Ernlund, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.

Centern vill dels skynda på den blåbuss som planeras från Solna/Hagastaden till Norra Djurgårdsstaden. Partiet vill dessutom få till ytterligare en busslinje med de stora blå bussarna från Djurgårdsbron till Hjorthagen. Partiet vill därför att fullmäktige ligger på landstinget för att få till stånd de båda nya blåbussarna direkt.

Finns verkligen underlag för två stombussar till Djurgårdsstaden?

– Det numerära underlaget finns kanske inte i dag. Men det är just det som är poängen – att vi behöver tät trafik från början till områden där många tusen kommer att jobba och bo. Det måste finnas en trygghet i att man flyttar till ett område med fungerande kollektivtrafik så att man inte behöver ta med bilen, säger Karin Ernlund.

Östermalms stadsdelsförvaltning har också ställt sig positivt till förslaget. Men enligt Jesper Pettersson på SL:s presstjänst är landstingets plan att en stombuss ska åka mellan nya Karolinska och Norra Djurgårdsstaden som tidigast i december 2017.

Anledningen är dels att buss 73 i dag kör i princip samma sträcka som den tänkta blåbussen ska köra. Och 73:ans linje är med i test att köra nya elhybridbussar, och det försöket slutar först 2017.

Men att blåbussar dröjer beror också på att för få skulle åka på dem.

– Norra Djurgårdsstaden växer snabbt, men för närvarande finns inget reseunderlag för att sätta in stombussar. Och som vi ser det behövs ett sådant underlag innan en blåbuss kan sättas in, säger Jesper Pettersson.