ANNONS

MP största partiet i Botkyrka – på Facebook

Partierna i Botkyrka jobbar olika med sociala medier.
Partierna i Botkyrka jobbar olika med sociala medier.
MP har sju mandat i fullmäktige, S har 23. Men på Facebook är MP störst. Experter tror att nästa val avgörs på nätet.
ANNONS

Miljöpartiet är störst i Botkyrka. I alla fall om man tittar på antalet likes för de lokala partiernas Facebook–sidor.

– Med 2070 likes är Miljöpartiet i Botkyrka faktiskt störst av alla våra lokalavdelningar i hela Sverige. Vi är större än både Stockholm, Göteborg och Malmö, säger Fredrik Olsson som tagit över som ledare i partiet.

37 likes

När Fredrik Olsson kom till Botkyrka i mitten av 2013 hade partiet bara 37 likes. Sedan dess har han satsat medvetet på sociala medier.

– Att det gått så bra beror på att vi faktiskt har en del att skryta om när det gäller miljöpolitiken i Botkyrka kommun. Men jag har också sett till att kontinuerligt göra inlägg, säger han.


Läs mer om Botkyrka: Här har du kulturvåren


Fredrik Olsson tror att en del av partiets framgångar i valet 2014 beror på ett lyckosamt arbete i sociala medier. Partiet nådde över 10 procent och ökade från 4 till 7 mandat i fullmäktige.

– För oss som inte har lika många medlemmar som Socialdemokraterna är sociala medier viktiga för att kunna nå ut med vad vi gör och skapa möten med folk, säger han.

Når vänners vänner

Han berättar att partiet genom inläggen inte bara når sina egna följare utan även vänners vänner.

– Det finns lite av ett trollindex. Om jag ser att det finns arga gubbar i kommentarsfältet under inlägget förstår jag att vi nått långt med ett inlägg.

ANNONS

Parkerade i jämförelse med Miljöpartiet är Kristdemokraterna i Botkyrka som bara har 24 följare. Stefan Dayne menar att det är en miss att partiet inte varit mer på alerten här.

– Men vi har en ny hemsida på gång nu och den ska vi kunna koppla till Face-book så att vi kan informera medborgarna om motioner och annat vi gör, säger Stefan Dayne.

Få inlägg

Kristdemokraternas senaste inlägg är i skrivande stund gjort i början av februari. Sedan får vi gå ända tillbaka till maj 2016 för att hitta ett inlägg.

På andra sidan kommungränsen i Salem är Moderaterna störst och har klart fler följare än sina partivänner i Botkyrka. Men två av partierna i alliansen, Kristdemokraterna och Centerpartiet, saknar helt sidor.

Varför har ni ingen sida?

– Ja, det kan man undra. Men vi talar om att skapa en. Vi är väldigt aktiva inom kommunalpolitiken. Det tar mycket tid och då har vi inte lagt den tid på detta som vi kanske borde, säger Ankie Bosander som är ledare för Center-partiet i Salem.

Skeptisk

Hon berättar dock att andra medlemmar är aktiva via sina privata Facebooksidor. Personligen kan hon känna sig skeptisk till vad som kan dyka upp bland kommentarerna i kommentarsfälten.

– Du ska bara veta vad jag kan få för mejl. Den typen av budskap skulle jag inte vilja att ligger öppna på Facebooksidor, säger hon.

SD flitiga

Tätast med inlägg av alla partier i Botkyrka och Salem är i skrivande stund Sverigedemokraterna i Botkyrka som generellt sett är stora på Facebook i många kommuner.


Läs mer om Salem: Han byggde det moderna Salem


I Botkyrka gör SD ofta flera inlägg varje dag. Därefter följde Socialdemokraterna i Botkyrka. Det är alltså inte Miljöpartiet som är mest aktiv på Facebook trots att partiet har flest likes.

– Jag går in och kollar till vår Facebook varje dag. Inlägg gör jag annars några gånger i veckan, säger Fredrik Olsson.


Brit Stakston

Experten: Facebook viktigast

Vad som sker på Facebook och andra sociala medier har stor betydelse i framtida val. Det menar Brit Stakston, mediestrateg.

– Sociala medier har en väldigt, väldigt stor betydelse. Det är en viktig plats för reaktion och reflexion för allt som berör människor. Sådant som man förr diskuterade utanför kyrkan. Och de gör att man kan agera i grupp i frågor.

Mediestrateg

Det säger Brit Stakston, mediestrateg och författare till boken ”Politik 2.0: konsten att använda sociala medier”.

Kan man räkna med att sociala medier betyder mer i valet 2018 än 2014?

– Ja, absolut för vi har ett väldigt polariserat samhällsklimat som redan tar sig uttryck i sociala medier. Jag tror att vi kan lära mycket av den amerikanska valrörelsen.

Vilka sociala medier har störst inflytande?

– Facebook, definitivt. Det är en kanal som människor använder för så väldigt mycket. 93 procent har tillgång till internet och av dessa är 71 procent på Facebook dagligen.

”Man borde kunna lära sig av Sverigedemokraterna”

– Facebook kan sägas vara en kanal för organisering och mobilisering av partier i enskilda frågor. Där kan man jobba med att engagera och mobilisera det egna partiet, de som är närmast. Twittter är en kanal utåt för debatt, där man kan komma med egna perspektiv.

Tydlig utveckling

Hur förberedda är partierna på den här utvecklingen?

– Faktiskt inte så bra som man skulle tro. Man borde faktiskt kunna lära sig av Sverigedemokraterna. De har varit väldigt duktiga på att använda digitala kanaler för att mobilisera. De har haft en digital strategi från början. Men de agerar avskräckande när de agerar i flock. Man är duktig på att ha koll när egna kärnfrågor diskuteras – då aktiverar man. Jag tror att andra partier tycker att det är antidemokratiskt.