I stora delar av Farstas staddelsområde är det i dag fri parkering. I Hammarby-Skarpnäck är det avgifter i tätorterna, men i Skarpnäck finns några gator där det går att stå gratis. Men nu blåser förändringens vindar.

Den rödgröna majoriteten har enats om att införa taxa 5 med 5 kronor i timmen på i dag avgiftsfria gator i Skarpnäck, Tallkrogen och Svedmyra. Därmed skulle det kosta 60 kronor att ha bilen stående en hel dag. Men det går att komma undan billigare genom boendeparkering (se faktaruta).

I Tallkrogen har Eila Wall Boholm hittat en gratis parkering och klivit ur bilen med resväska för vidare färd med t-bana in mot stan där hennes syster bor. Hon jobbar som turnerande arborist och brukar hälsa på vänner när hon är nära Stockholm.

– Tråkigt för de som har bil. Men 5 kronor i timmen är inte jättedyrt.

Tallkrogsvägen. Här är den del av gatan som ligger i Enskede avgiftsbelagd. Men bortom krönet i Tallkrogen är det gratis. Att ställa sig där är populärt bland inresande enligt en ortsbo Mitt i talar med.

Tallkrogsvägen. Här är den del av gatan som ligger i Enskede avgiftsbelagd. Men bortom krönet i Tallkrogen är det gratis. Att ställa sig där är populärt bland inresande enligt en ortsbo Mitt i talar med.

Anders Björklund

Upptaget i Skarpnäck

Bakom införandet står en önskan om att styra längre parkeringar mot p-garage och kvartersmark. Med avgifter ska fler gatuparkeringar bli tillgängliga för exempelvis hemtjänst och hantverkare eller kortare ärenden, besök samt på- och avlastning.

Införandet av de nya p-avgifterna bedöms gynna bilpooler. Skarpnäcksbon och Stockholm bilpools Sture Haglund tror också det. "Människor är ju oerhört konservativa i de här frågorna men många fler skulle utan vidare klara sig lika bra eller bättre med en bra elcykel, kollektivtrafik och bilpool."

Införandet av de nya p-avgifterna bedöms gynna bilpooler. Skarpnäcksbon och Stockholm bilpools Sture Haglund tror också det. "Människor är ju oerhört konservativa i de här frågorna men många fler skulle utan vidare klara sig lika bra eller bättre med en bra elcykel, kollektivtrafik och bilpool."

Sacharias Källdén

Parkeringsavgifterna ses också som ett sätt att minska klimatpåverkan, förbättra luftkvaliteten och skapa mer utrymme för en levande stad där gång-, cykel- och kollektivtrafik gynnas.

– De aktuella områdena har valts utifrån en helhetsbedömning som visar att det finns ett tydligt behov av att ordna trafiken, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

På Horisontvägen står många bilar för gratisparkering. "Det är svårt att hitta parkeringsplats i Skarpnäck. Jag har plats i garage." säger Skarpnäcksbon Fredrik Wallstedt.

På Horisontvägen står många bilar för gratisparkering. "Det är svårt att hitta parkeringsplats i Skarpnäck. Jag har plats i garage." säger Skarpnäcksbon Fredrik Wallstedt.

Anders Björklund

Tråkigt för de som har bil.

På Horisontvägen i Skarpnäck finns knappt en ledig plats tidigt en fredagskväll. På Tätorpsvägen och andra platser som är avgiftsfria är läget liknande.

– Det positiva med införandet är att det blir lättare för besökare att hitta plats. Det negativa är ju att det blir dyrare, säger Skarpnäcksbon Fredrik Wallstedt som kommer gående på Horistontvägen.

Tätt på Tätorpsvägen i Skarpnäck. Gatan är en av få platser i Skarpnäck med gratis parkering i dag.

Tätt på Tätorpsvägen i Skarpnäck. Gatan är en av få platser i Skarpnäck med gratis parkering i dag.

Anders Björklund

I höst och vinter införs de nya avgifterna. Men det är inte säkert att alla gator som i dag är avgiftsfria får avgift. Trafikkontoret kommer att bedöma behovet av p-avgift för varje gata.

"Ett dråpslag"

Dennis Wedin (M) är kritisk till de nya avgifterna och menar att de rödgröna politikerna steg för steg gör det svårare att ha bil i Stockholm.

– Antingen tar de bort parkeringsplatser eller höjer avgifterna. Detta är ytterligare ett dråpslag som gör det dyrare för människor att ta sig fram, säger han.

Jarmo Karjalainen har gjort ett ärende i Tallkrogen som har p-avgifter att vänta. Han bor på Tallkrogsvägen och skulle kunna parkera gratis på gatan om han valde att gå en bit. "Men jag tycker det är värt att betala där jag bor",  säger han.

Jarmo Karjalainen har gjort ett ärende i Tallkrogen som har p-avgifter att vänta. Han bor på Tallkrogsvägen och skulle kunna parkera gratis på gatan om han valde att gå en bit. "Men jag tycker det är värt att betala där jag bor", säger han.

Anders Björklund

Sammanlagt införs nya avgifter i tolv orter runt om i staden. Införandet har i tidigare underlag bedömts få högst påverkan på personer med lägre inkomst som i dag har bil. Enskedebon Jarmo Karjalainen är inne på ett liknande spår.

– Som läget är nu där många har ansträngd ekonomi blir det ännu mer ansträngande även om timavgiften är liten, säger han.