Brommabor kan få pendelbåt på försök

Båtpendel, Carola Ahlsson, Ekeröbo, cykelpendlar och jobbat på båten.
Pendelbåtarna är populära. Två nya linjer ska införas på försök.
Boende på Stora Essingen och runt Ulvsundasjön kan se fram emot en pendelbåtlinje. Men frågan är om den ska utgå från Slussen/Gamla stan eller Hägersten.

De som bor på Stora Essingen och runt Ulvsundasjön kan vara ganska säkra på att få en pendelbåtlinje på försök om något år. Någon av de linjer som ingår i den nya pendelbåtutredningen, linjerna Hägersten-Norra Ulvsunda och Slussen/Gamla stan–Norra Ulvsunda, lär bli av.

– Det finns starka argument för båda linjerna, så sannolikheten att en av dem blir av är stor. Att båda skulle bli av är mindre troligt, då de delvis överlappar varandra, säger Gustav Hemming (C), regionråd.

Hägerstensalternativet

Förslag på nya oendelbåtslinje hägerstensalternativet

Platserna på kartan är ungefärliga. Illustration: Mitt iI Hägerstensalternativet är bryggorna tänkta att finnas vid Hägerstenshamnen, Stora Essingens västra sida, Alvik, Hornsbergs strand, Minneberg, Huvudsta, Solna strand och Norra Ulvsunda.

Slussenalternativet

Förslag på nya oendelbåtslinje hägerstensalternativet

Platserna på kartan är ungefärliga. Illustration: Mitt i

I Slussen-alternativet tänker man sig att trafikera Kungsholms torg, Lilla Essingens brygga, Stora Essingens östra sida och i övrigt samma rutt som Hägerstensalternativet.

Även Riddarfjärden kan trafikeras

Enligt Gustav Hemming kan det också hända att man lägger till stopp på Söder Mälarstrand för att ersätta nedlagda Riddarfjärdslinjen.

Dessutom finns fler linjer i stöpsleven, som inte har hunnit skrivas in i utredningsdirektiven.

– Vi tittar på fler linjesträckningar som kommuner och intresseorganisationer fört fram, säger han.

Dyrt trafikslag

Men pendelbåtar är ingen billig affär, och tidigare utredningar visar på att även om resenärerna tjänar tid, så är den totala samhällsnyttan begränsad.

– Det där är gamla och grova beräkningar, som underskattar pendelbåtarnas potential. Med fler bra linjer kan vi få ner kostnaderna vid upphandlingarna. Och med attraktiva pendlingsmöjligheter kan vi locka bilister att resa kollektivt, säger Hemming.

Första försöket nästa år

Den nya studien ska ta ett helhetsgrepp på behovet av kollektivtrafik på vattnet. Nya pendelbåtlinjer ska kunna kopplas ihop med bussar, t-bana och spårväg och på så vis komplettera kollektivtrafiksystemet.

Utredningen ska mynna ut i två nya linjer som införs på försök, den ena 2020 och den andra 2021.