Pendelbåt kan kasta loss från Ulvsunda om tre år

Trött på bussen eller tvärbanan? Sugen på frisk luft till morgonkaffet?

Snart kan du ta katamaranbåt till jobbet.

Hoppa på morgonbåten i Ulvsunda, gör ett stopp i Solna, och kryssa sedan fram och tillbaka över Ulvsundasjön och vidare in mot stan.

Det låter som semester, men kan bli en ny väg till jobbet för de de som bor i närheten av Ulvsunda, Minneberg och Alvik där båten är tänkt att stanna i stadsdelen.

Landstingets trafikförvaltning bestämde sig nämligen i tisdags för att starta arbetet med att etablera två nya pendelbåtslinjer i Stockholm som ska gå att åka på med vanliga SL-kort.

– Fördelen med båtar är att de kan gå vattenvägen där man skulle behöva bygga broar för tunnelbana och buss, säger Karl Henriksson (KD) från trafiknämnden, en av politikerna som drivit frågan.

Hur båtarna ska se ut är ännu osäkert. Klart är i alla fall att de måste beställas nya då de som finns på begagnatmarknaden i dag inte klarar miljökraven.

Karl Henrikssons vision är snabba katamaraner, likt de som trafikerar Göteborgs skärgård. De kan komma upp i hastigheter om 30 knop, motsvarande ungefär 55 kilometer i timmen.

– Men Ulvsundalinjen kan inte gå så fort då man kör inne i stan. Det är främst aktuellt för linjen till Ekerö, säger han.

Linjen mellan Ulvsunda och Södersjukhuset beräknas, i en utredning från trafikkontoret, få ungefär 940 påstigande i rusningstrafik.

Hela resan kommer att ta runt 50 minuter.

Men den största nyttan får de som vill åka kortare delar av sträckan, exempelvis från Minneberg direkt till Hornsbergs strand.

Även cyklister, som inte får ta med sina fordon på bussar eller tunnelbana, kan resa kortare sträckor med båtarna och på så sätt korta och effektivisera sin resväg.

Kostnaden för linjen landar enligt utredningen på ungefär 40 miljoner per år.

Blir det inte dyrare med båtar än med buss eller tunnelbana?

– Det är dubbelt så mycket personal på en båt jämfört med en buss, men man behöver varken bygga vägar eller spår. Däremot behövs det byggas båtar, säger Karl Henriksson

Tror du att det här blir av?

– Jag tror att sannolikheten är mycket stor. Sedan blir det naturligtvis förändringar på detaljnivå.

När kör den första båten från Ulvsunda?

– Jag tror och hoppas att den kommer igång senast 2016.

Om allt går enligt plan lämnar den första båten kajen i Ulvsunda 2016.