Min lokala hjälte

Rent på pendeltåget – annars hotar vite

Nu får pendeltågens säten ny klädsel.
Nu får pendeltågens säten ny klädsel.
Smutsiga pendeltåg ska snart vara ett minne blott. Nu byts sätesklädseln ut, golven har fått ny beläggning och klotter ska bekämpas mer effektivt. Och det vill till att MTR skärper städningen, annars väntar viten.

I tågdepåerna i Kallhäll och Södertälje får nu de 129 tågvagnarna i pendeltågtrafiken en rejäl uppfräschning.

Klädseln på sätena byts ut och en ny metod för fläckborttagning införs. Golven får ny beläggning som är mer smutsavvisande. Sammantaget ska det göra det lättare att hålla tågen rena.

Dessutom förbättrar man metoderna för klottersanering.

För landstingets trafikförvaltning har inte varit helt nöjda med hur entreprenören MTR skött städningen.

Bara två av tre vagnar godkända

Under första kvartalet i år var andelen godkänt städade vagnar bara 66 procent, och det berättigar till att utkräva vite om fem miljoner kronor.

Inte en enda gång under 2017 nådde städningen upp till 90 procent godkänt, som är basnivån enligt avtalet parterna emellan.

Men ser man till vad resenärerna tycker om städningen i pendeltågsvagnarna så är de mer nöjda än kvalitetskontrollanterna. Nöjdheten ligger runt 75 procent, visar trafikförvaltningens kvalitetsrapporter.

I mars beslöt MTR att säga upp avtalet med den entreprenör som städat pendeltågen och ta över städningen i egen regi.

– Det är bättre för verksamheten vad gäller samordning av personal och annat i våra depåer, säger Claes Nyberg, pressansvarig vid MTR.

100 vagnar klara

Det finns 129 tågvagnar i MTR:s flotta. I depåerna jobbas det nu för högtryck, berättar Nicklas Engman som nu ansvarar för pendeltågstädningen vid MTR.

– Ja, vi är i full gång och har klädseln klar i 100 tågvagnar, säger han.

Förhoppningen är förstås att trafikförvaltningen ska vara nöjd med städningen framöver. Annars väntar fler dryga viten. Enligt ett tjänsteutlåtande ska de viten om sammanlagt 24 miljoner kronor för de fem senaste kvartalen regleras nu i maj.

Nytt avtal ska skrivas

Trafikförvaltningen och MTR har dock inte varit överens om tolkningen av städavtalet. Enligt trafikförvaltningen har inte MTR kunnat tillhandahålla vagnar så att tillräckligt många kontroller kunnat göras.

Ett tilläggsavtal ska nu skrivas som gör det lättare att kvalitetskontrollera städningen.

Frågan om städningen på pendeltågen behandlas vid trafiknämndens möte den 22 maj.