– Siffrorna talar sitt tydliga språk. De senaste årens prisökningarna har fått en stor effekt på stockholmarnas dagliga resvanor. Och den största förändringen har skett bland grupper som har mindre ekonomiska marginaler, säger Lasse Brand, mobilitetsexpert på konsultfirman WSP och författare till rapporten. 

Lasse Brand, mobilitetsexpert på WSP

Lasse Brand, mobilitetsexpert på WSP

Hardy Welsch

Rapporten visar att länsinvånarna cyklar, promenerar och distansarbetar mer för att spara pengar. Bilen är den stora förloraren. 49 procent av de pendlare som ändrat färdmedel har bytt bilen mot något annat. 28 procent har bytt bort från kollektivtrafiken. 13 procent har bytt till cykel.

– Cykeln har blivit alltmer populär på senare år, av hälsoskäl, tidsskäl och klimatskäl. Nu ser vi också att cykeln är vinnare när folk vill spara pengar, säger Lasse Brand.

Totalt har 52 procent av stockholmarna ändrat sina pendlingsvanor till följd av prisökningarna. 35 procent har helt eller delvis bytt färdmedel medan 17 procent reser mer sällan till arbete eller studier.

För privata resor är förändringen ännu större, där 55 procent antingen har ändrat färdmedel eller reser mer sällan.

Populär sparstrategi

De grupper som förändrat sina resvanor mest är föräldrar med barn under 18 år, låginkomsttagare och unga vuxna. 

Många sparar pengar genom att inte åka till jobbet. En stor grupp, 40 procent, svarar också att de skulle vilja jobba ännu mer på distans.

– Det blir intressant att följa om dessa nya vanor kommer att bestå när inflationen nu sjunker, räntorna sänks och köpkraften återvänder, säger Lasse Brand.