Pendlaråret 2018 – risk för fortsatt kaos

pendelåret 2018 börjar
Nu börjar pendlaråret 2018 på allvar. Blir det bättre än den problemartade hösten?
Uppskjutna linjer och fortsatt tågbrist.
Välkommen till pendlaråret 2018.
Här är SL:s alla utmaningar – som kan ge fortsatt kaos efter den problemfyllda hösten.

Höstens pendelkaos i Stockholmsregionen har minst sagt varit ett samtalsämne.

Och trafikförvaltningschefen tillika SL:s vd Caroline Ottosson var tydlig när hon, tillsammans med trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M), kallade till pressträff före jul.

– Det är helt oacceptabelt det som har varit, sa Caroline Ottosson då.

På träffen presenterade SL tre åtgärder för att komma till rätta med problemen:

Den första åtgärden är att sätta press på MTR, företaget som står för driften av pendeltågen. MTR har legat efter med underhållet av tågen och har därför inte kunnat ha tillräckligt med tåg i trafik, enligt SL.

Den andra är att få Trafikverket att få ordning på järnvägen, och det tredje är en pågående utvärdering av den nya tidtabellen med skipstop-tåg.

Avgörande för starten på pendlaråret

Men det är tågbristen som kommer vara en nyckel i frågan om kaoset fortsätter under 2018 eller inte.

– Det är det som blir utmaningen. Att se till att all logistik fungerar, säger Claes Nyberg, pressansvarig på MTR.

Anledningen till bristen på tåg är bland annat att de nya modellerna – som togs i bruk under 2016 – haft ett högre underhållsbehov än planerat.

SL gör nu vad de kan för att få MTR att komma på banan igen. Till exempel har de hållit inne med betalningar till företaget, som ska betalas ut först när MTR kan leverera den trafik som är avtalad.

– Vi har deklarerat tydligt att vi inte är nöjda med hösten, säger Jesper Pettersson, kommunikatör på SL.

Efterlängtad linje uppskjuten

Problemen under hösten har lett till prioriteringar. Något som får konsekvenser för pendeltrafiken även in på 2018.

Starten för nya linje 44 – mellan Kallhäll och Älvsjö – skjuts upp ytterligare.

Linjen var först planerad att tas i bruk den 10 december, men flyttades fram till årsskiftet.

Nu står det klart att linjen tidigast kan komma i gång den 1 april 2018.

Första testet väntar

Men trots kaoset ser SL ljust på framtiden.

– Vi hoppas och tror att MTR ska klara av kraven, säger Jesper Pettersson.

Och efter årets första vecka är de än så länge i fas.

– Vi har haft full tursättning och har inga siffror på att det kommer bli sämre. Sen är det klart att det kan hända oförutsedda saker i trafiken, säger Claes Nyberg.

På måndag den 8 januari drar pendlandet i gång på allvar igen. Återstår alltså att se hur MTR och SL klarar starten på pendlaråret 2018.

Fakta

SL:s tre åtgärder för att lösa pendelkaoset

  1. Sätta press på MTR och få ut fler vagnar i trafik.
    – SL håller inne med betalningar på 100 miljoner kronor till MTR. Det rör sig om två gånger 50 miljoner kronor kopplade till två handlingsplaner för att få ordning på pendeltågen.
  2. Sätta press på Trafikverket och få ordning på järnvägen.
    – Trafikverket och Regeringen har tidigare kritiserats för att inte göra tillräckligt för att infrastrukturen ska gå att lita på.
    Punkter för kritiken är återkommande elfel, signalfel, bristande trafikinformation och växelfel.
  3. Utvärdera den nya tidtabellen med snabbpendeltåg och hur de två första punkterna påverkar det nya upplägget med extra fokus på fyra stationer.
    – SL ska utvärdera det nya upplägget med skipstop-tåg, eller snabbpendeltåg som det också kallas.
    Det nya upplägget har fått kritik av oppositionen men även Trafikverket har ställt sig frågande till vinsterna med snabbpendeltåg.

 

Källa: SL
Fakta

Planerade stopp och byggen i spår- och tunnelbanetrafiken 2018

Roslagsbanan

Fortsatta ombyggnationer fortsätter under 2018.

Exakt hur de ser ut är ännu inte helt klart. Men någon gång i vår kommer det endast vara enkelspår mellan Åkers Runö och Åkersberga. Något som ger en glesare trafik.

Det hela kommer pågå fram till slutet av juni.

Sträckan Viggbyholm-Österskär kommer vara avstängd mellan 22 juni och 18 augusti.

LÄS MER: Så blir nya Roslagsbanan

Saltsjöbanan

Sträckan Slussen-Henriksdal är avstängd under tiden som Slussen byggs om. Fram till 2025 ersätts tågen av bussar.

För att rusta upp Saltsjöbanan stängdes banan av för trafik under somrarna 2015, 2016 och 2017.

Ett nytt signalsäkerhetssystem är nu på plats men under sommaren kommer banan ha helgavstängningar för att komplettera upprustningsarbetet.

Mälarbanan

9/5 kl 22.40 – 14/5 kl 04.30 ingen pendeltågstrafik mellan Sundbyberg och Jakobsberg.

13/7 kl 01.30 – 6/8 kl 04.30 ingen pendeltågstrafik mellan Odenplan och Jakobsberg.

2/11 kl 22.40 –  5/11  kl 04.30 ingen pendeltågstrafik mellan Odenplan och Jakobsberg.

För avstängningar på söndagsmorgnar under 2018, se sl.se

LÄS MER: Bygget av Mälarbanan i sitt slutskede

Nynäsbanan

En ny stadsdel, Vega, växer fram i Haninge kommun och en ny pendeltågsstation ska byggas.

Bygget har startat med markförstärkningsarbeten som beräknas pågå under hela 2018.

I övrigt är Nynäsbanan planerad att stängas av mellan 13 och 15 oktober.

LÄS MER: Haninge vinnare i kollektivtrafiken 

Tvärbanan till Kista

Detaljplanen för bygget har dragit ut på tiden och planeras nu att komma i gång på allvar under våren.

Första delen till Bromma flygplats beräknas ha byggstart i april.

Hela den första etappen till Ursvik ska vara klar 2021. Den andra etappen till Kista och Helenelund planeras till 2023.

Alla som bor i närområdet kommer i någon mån att påverkas av bygget.

LÄS MER: Ja till tvärbanan till Kista

Linje 7 – Spårväg city

Linje 7 förlängs och får en ny ändhållplats vid T-Centralen. Spårutbyggnaden tar drygt ett år att genomföra och planeras vara färdig december 2018.

Någon gång under hösten 2018 kommer därför linjen att vara avstängd.

LÄS MER: Kritik mot att planerna på Spårväg city dröjer

Stockholm C – Stockholm södra

Trafikverket rustar järnvägssträckan mellan Stockholm Central och Stockholms södra (Getingmidjan), en av Sveriges mest trafikerade järnvägssträckor.

Under åtta veckor på sommaren stängs Getingmidjan helt.

Om du kommer söderifrån kommer du under sommarperiodens avstängning att behöva byta färdmedel till pendeltåg för att komma till centrala Stockholm.

Kommer du norrifrån och ska resa genom Stockholm för att ta dig vidare söderut behöver du också byta till pendeltåg, då fjärr- och regionaltågen vänder vid Stockholm södra respektive Flemingsberg.

T-bana

Söderströmsbron

Åren 2014 till 2019 genomför SL spåromläggning av Söderströmsbron, tunnelbanebron mellan Slussen och Gamla stan.

I samband med varje spåromläggning kan resenärer behöva byta mellan de två tunnelbanelinjerna vid T-centralen och Slussen för att åka över Söderströmsbron. Detta ger längre restider och mer trängsel.

Varje spåromläggning tar nio-tolv dygn. Detta sker troligtvis någon gång under sommaren 2018.

LÄS MER: SL-strul får resenärer att hoppa ur sätet

Gullmarsplan

Ett plattformsbyte är planerat på Gullmarsplans t-banestation i sommar. Bland annat ska ett skyddsutrymme under plattformen ska byggas, avståndet mellan vagn och plattform ska förbättras och plattor ska lagas.

Tidsplanen är inte helt klar än, men byggtiden är planerad till tolv veckor.

Under perioden är glesare trafik att vänta. Något som påverkar alla tre linjer på gröna linjen.

Källa: Trafikverket, SL och trafiksatsning Stockholm.