Pendlare förtvivlade: Ordna skyttelbuss

Peter Rodhe i Täby kyrkby är förtvivlade över hur hårt han och hans fru och andra jobbpendlare drabbas av Kårstalinjens avstängning.
Peter Rodhe föreslår skyttelbuss för att lösa pendlarkrisen när Kårstalinjen är avstängd.
Roslagsbanans Kårstalinje ska vara avstängd i åtta månader. Boende i Täby Kyrkby har redan efter en vecka tröttnat på förseningar och ökade pendlingstider.
– Det är nästan en timme längre restid per dag som jag drabbas av efter nedstängningen, säger Peter Rodhe.

 Det blev en katastrofstart när Roslagsbanans Kårstalinje ersattes med bussar. Busschaufförer som körde vilse, häftiga inbromsningar, hållplatser som missats och kraftiga förseningar. Arriva har lovat bättring.

Helene Westholm, som bor i Täby kyrkby och pendlar in till stan, är förtvivlad över att måndagen trots löftet startade med nya förseningar. Hon väntade förgäves på ersättningsbuss 27 B, som var fjärde minut vid 07.30-tiden enligt tidtabellen.

– När jag hade väntat en kvart kände jag att det var ingen idé så då tog jag 610 ändå.

För henne tog det nästan en och en halvtimme till jobbet denna måndag enkel resväg efter först busstrul och sedan tillfälligt stopp på röda linjen. Tidigare tog det 45 minuter.

– Just nu är jag bara förtvivlad. Det är tröstlöst. Jag vet inte hur folk ska orka pendla och jobba och det här ska pågå i åtta månader, säger Helene Westholm.

För hennes del kan hon ta buss 610 när 27 B inte dyker upp även om den tar längre tid, men kvar på hållplatsen stod gymnasieungdomar som ska till Tibble.

– De kan inte ta 610. De står där och väntar och väntar.

Peter Rodhe, som också bor i Täby kyrkby, tycker det är orimligt att han och grannarna drabbas så hårt när Kårstalinjen stängs ner.

– För att det inte skulle drabba oss så mycket kanske man skulle ha en skyttelbuss.

Peter Rodhe vet inte hur familjen ska få ihop ”livspusslet” med två heltidsjobb i stan och barnens fritidsaktiviteter på olika håll.

– Även barnen drabbas. Sonen tränar gymnastik i Mörby och det här krånglar till det.

I värsta fall kommer Peter Rodhe och hans fru lägga 250 timmar extra på jobbpendling under avstängningen. De kan inte bara trolla fram den tiden, menar han.

– En timme extra per dag för mig är mycket i ett redan stressat familjeliv.

Att ta cykel eller bilen är inget bra alternativ.

– Nu tar alla bilen och det blir köer på Bergtorpsvägen, säger Helene Westholm, som övervägt att cykla i halkan men insåg att många cykelbanor är avkrävda på grund av spårarbeten.

Förra veckans förseningar och den långa avstängningen drabbar inte bara de boende i Täby kyrkby. Även Vallentunaborna är upprörda. Förra veckan deras kommundirektör Victor Kilén ut med information om att han begärt ett krismöte med SL:s trafikförvaltning och Arriva.

”Vi ser att vissa bussar kört förbi hållplatser utan att stanna och att chaufförer inte kan vägen. SL måste säkerställa en fungerande trafik även under Roslagsbanans avstängning” uppgav han på kommunens hemsida.

Både Peter Rodhe och Helene Westholm tycker att kommunpolitikerna i Täby måste sätta ner foten.

– Gör gemensam sak med Vallentuna så blir det bättre tryck, säger Helene Westholm.

Täbys kommunalråd Leif Gripestam (M), hoppas att han tillsammans med företrädare för de andra två berörda kommunerna inom kort ska få träffa SL:s trafikledning för att framföra kritiken och försöka hitta bättre lösningar.

Han tycker också det är orimligt att föräldrar behöver vara borta två timmar extra längre per dag på grund av detta.

– Det är inte hållbart givetvis. Det handlar både om den långa avsättningen och uppenbart är inte de alternativa lösningarna tillräckligt bra.

När Leif Gripestam får höra om förslaget om skyttelbuss säger att att det kanske kan vara ett förslag, men han framhåller också att SL:s trafikledning äger frågan.